Strona startowa Domowego Ko禼io砤 Strona startowa Ruchu iat硂-痽cie
  
     
  Strona g艂贸wna    Aktualno艣ci    Rekolekcje    Za艂o偶yciel    Formacja    List DK    Galeria    Dom na Jagiello艅skiej  
  Diakonia    Linki    Wzajemna pomoc    Z 偶ycia Ruchu    W Ko艣ciele i 艣wiecie  
Za艂o偶yciel
Modlitwa za wstawiennictwem S艂ugi Bo偶ego
 
Posta膰 za艂o偶yciela
 
Serwis po艣wi臋cony Ks. Franciszkowi Blachnickiemu
 
Za艂o偶yciel w aktualno艣ciach
 
Za艂o偶yciel w Listach DK
 
Siostra Jadwiga Skudro
 


Popi贸艂 i palma - czyli Wielki Post w rodzinie

Tekst ten zamie艣cili艣my na naszych stronach w ubieg艂ym roku.
Ze wzgl臋du na jego wag臋 i ci膮g艂膮 aktualno艣膰 przypominamy go r贸wnie偶 na pocz膮tku tegorocznego Wielkiego Postu.


Okres 40 dni tzw. Wielkiego Postu, to wa偶ny okres w 偶yciu katechumen贸w przygotowuj膮cych si臋 do przyj臋cia chrztu 艣wi臋tego. Jest to dla nich czas "oczyszczenia i o艣wiecenia", czas intensywnych rekolekcji przed przyj臋ciem sakrament贸w inicjacji chrze艣cija艅skiej. Te rekolekcje odprawiaj膮 jednak katechumeni nie sami, lecz razem z ca艂膮 wsp贸lnot膮 wierz膮cych, tworz膮cych Ko艣ci贸艂 w poszczeg贸lnych wsp贸lnotach lokalnych. Ca艂y Ko艣ci贸艂 odprawia co roku w tym czasie wielkie rekolekcje odnowy chrztu 艣wi臋tego przez pokut臋, aby towarzyszy膰 katechumenom na ich drodze i prowadzi膰 ich swoim przyk艂adem. W ramach Wigilii Paschalnej, b臋d膮cej szczytem ca艂ego roku liturgicznego, nie tylko katechumeni przyjm膮 chrzest, ale wszyscy wierz膮cy odnowi膮 swoje przymierze zawarte z Bogiem w chwili chrztu 艣wi臋tego.
Rodzina, kt贸ra pragnie by膰 domowym Ko艣cio艂em i katechumenatem Ko艣cio艂a musi wi臋c szczeg贸lnie w tym okresie 偶y膰 duchem ca艂ego Ko艣cio艂a. Ca艂e 偶ycie rodziny w tym okresie musi sta膰 si臋 czasem odnowy, rekolekcji, i to jest wa偶niejsze ni偶 udzia艂 poszczeg贸lnych cz艂onk贸w rodziny w tzw. rekolekcjach wielkopostnych (czego oczywi艣cie te偶 nie nale偶y zaniedbywa膰!).

W jaki spos贸b wi臋c mo偶na ukszta艂towa膰 rodzinne rekolekcje wielkopostne?
W rodzinie, zw艂aszcza posiadaj膮cej dzieci w wieku szkolnym, wa偶n膮 rol臋 wychowawcz膮 mog膮 odegra膰 konkretne znaki i symbole zwi膮zane z okresem liturgicznym.
W liturgii Wielkiego Postu spotykamy dwa symbole, stanowi膮ce jakby jej obramowanie: na pocz膮tku symbol popio艂u, na ko艅cu symbol tzw. Palmy, czyli wi膮zanki ga艂膮zek (zasadniczo powinny to by膰 ga艂膮zki oliwne, u nas u偶ywa si臋 ga艂膮zek innych drzew). Wymowny jest pewien drobny szczeg贸艂, mianowicie przepis liturgiczny nakazuje sporz膮dzi膰 popi贸艂 do po艣wi臋cenia i posypania nim g艂贸w wiernych w 艢rod臋 Popielcow膮 z ga艂膮zek po艣wi臋conych w minionym roku w Niedziel臋 Palmow膮. W ten spos贸b podkre艣lony zosta艂 wewn臋trzny zwi膮zek obu tych symboli. Zwi膮zek ten, na kt贸ry wskazuj膮 r贸wnie偶 modlitwy towarzysz膮ce po艣wi臋ceniu popio艂u i palm, tworzy odniesienie obu symboli do Tajemnicy Paschalnej Chrystusa.
W Niedziel臋 Palmow膮 M臋ki Pa艅skiej obchodzimy w liturgii pami膮tk臋 uroczystego wjazdu Pana Jezusa do Jerozolimy. Wjazd ten rozpoczyna drog臋 paschaln膮 Chrystusa, Jego przej艣cie przez m臋k臋 i 艣mier膰 na krzy偶u do chwa艂y Zmartwychwstania. Palmy - ga艂膮zki w r臋kach wiernych i procesja s膮 znakiem gotowo艣ci do艂膮czenia si臋 do drogi Chrystusa, wej艣cia w Jego 艣mier膰 prowadz膮c膮 do zmartwychwstania. Chcemy towarzyszy膰 Chrystusowi w Jego drodze pos艂usze艅stwa i mi艂o艣ci wyra偶aj膮cej si臋 w oddaniu 偶ycia, aby mie膰 udzia艂 w Jego nowym 偶yciu, kt贸rego pe艂ni膮 jest zmartwychwstanie. W ten spos贸b chcemy wype艂ni膰 powo艂anie chrztu 艣wi臋tego, kt贸rego istot膮 jest w艂膮czenie naszego 偶ycia w drog臋 paschaln膮 Chrystusa: przez umieranie do zmartwychwstania. Od chwili chrztu 艣wi臋tego jeste艣my wezwani do tego, aby przez nieustanne umieranie dla grzechu, przekre艣lanie swojego egoizmu, samolubstwa przechodzi膰 do nowego 偶ycia, kt贸rego istot膮 jest mi艂o艣膰, czynienie bezinteresownego daru z siebie. Taka droga za艣 prowadzi do pe艂ni 偶ycia, do zmartwychwstan ia. Na te wszystkie prawdy wskazuje nam symbol palmy, kt贸r膮 Ko艣ci贸艂 wk艂ada w nasze r臋ce na progu Wielkiego Tygodnia, kiedy mamy w szczeg贸lny spos贸b w艂膮czy膰 si臋 w drog臋 paschaln膮 Chrystusa i odnowi膰 swoje powo艂anie chrztu 艣wi臋tego.
Dalszym przygotowaniem do tego jest jednak ca艂y okres Wielkiego Postu rozpoczynaj膮cy si臋 w 艢rod臋 Popielcow膮. Popi贸艂, jakim wtedy kap艂ani posypuj膮 nasze g艂owy, nie tylko przypomina wymownie znikomo艣膰 i przemijalno艣膰 naszego ziemskiego 偶ycia ("Pami臋taj, cz艂owiecze, 偶e prochem jeste艣 i w proch si臋 obr贸cisz"), ale r贸wnocze艣nie wzywa nas na drog臋 dobrowolnego umierania z Chrystusem, aby艣my z Nim mogli przej艣膰 do prawdziwego 偶ycia. Dlatego w odnowionej liturgii obrz臋dowi posypywania popio艂em towarzysz膮 s艂owa b臋d膮ce wezwaniem do p贸j艣cia za Chrystusem: "Nawracajcie si臋 i wierzcie w Ewangeli臋".

Ukazane powy偶szej my艣li oraz idee przewodnie trzeba stara膰 si臋 wprowadzi膰 do 偶ycia rodzinnego w okresie Wielkiego Postu. Trzeba praktyk臋 pewnej ascezy i umartwienia zawsze umiej臋tnie 艂膮czy膰 w motywacji ze chrztem 艣wi臋tym i Tajemnic膮 Paschaln膮 Chrystusa (a wi臋c nie tylko z rozwa偶aniem Jego M臋ki i 艢mierci).
Na pocz膮tku Wielkiego Postu, w 艢rod臋 Popielcow膮 lub w jednym z nast臋pnych dni, najp贸藕niej w pierwsz膮 Niedziel臋 Wielkiego Postu, mo偶na by w rodzinie urz膮dzi膰 ma艂膮, symboliczn膮 uroczysto艣膰, dla pog艂臋bienia zrozumienia symboliki popio艂u. Po przeczytaniu fragmentu Ewangelii (Mk 8, 34-38) i kr贸tkim wprowadzeniu trzeba spali膰 ga艂膮zki z Niedzieli Palmowej przechowywane w rodzinie od ubieg艂ego roku. Potem mo偶na urz膮dzi膰 narad臋 rodzinn膮 na temat: jak ukszta艂tujemy w naszej rodzinie "wielkopostne rekolekcje", jakie zrobimy wsp贸lne postanowienia. Na zako艅czenie modlitwa w stylu spontanicznej modlitwy powszechnej.

A oto kilka propozycji ukszta艂towania wielkopostnego programu w rodzinie zaczerpni臋tych z ksi膮偶ki E. Bogner, "Heiliges Jalir daheim". Leipzig 1961:

Propozycja 1:
Rezygnacja na okres Wielkiego Postu z wszelkich u偶ywek stosowanych jako dodatki do posi艂k贸w czy to niezale偶nie od posi艂k贸w - a wi臋c: alkohol, papierosy, kawa, s艂odycze itp. W zwi膮zku z tym ustawi膰 w domu skarbonk臋 wielkopostn膮, do kt贸rej wrzuca艂oby si臋 pieni膮dze zaoszcz臋dzone na tych u偶ywkach. Dzieci nawet mog艂yby wprost wrzuca膰 do przygotowanej skrzynki niezjedzone s艂odycze. Te oszcz臋dno艣ci jako ja艂mu偶na wielkopostna by艂yby przeznaczone dla biednych lub na inny dobry cel.

Propozycja 2:
Rezygnacja na okres Wielkiego Postu ze s艂uchania radia, ogl膮dania kina, telewizji, czasopism ilustrowanych. Uzyskany w ten spos贸b wolny czas przeznaczy膰 na przeczytanie dobrej ksi膮偶ki religijnej lub na religijn膮 rozmow臋 w kr臋gu rodzinnym.

Propozycja 3:
Wieczory tych czterdziestu dni sp臋dzi膰 w domu, odci膮膰 si臋 na ten okres od wszelkich spotka艅 towarzyskich lub innych niekoniecznych poza domem. W ten spos贸b zyska si臋 czas na wieczorn膮, wsp贸ln膮 modlitw臋 w rodzime, na czytanie Pisma 艣wi臋tego, na wsp贸lne rozmowy dotycz膮ce problem贸w 偶ycia rodzinnego.

Ko艣ci贸艂 w naszych czasach zrezygnowa艂 z przykazania postu w dawnej postaci, polegaj膮cej na ilo艣ciowym ograniczaniu pokarm贸w. Nadal jednak przypomina konieczno艣膰 i potrzeb臋 umartwienia, pozostawiaj膮c jednak okre艣lenie jego sposobu i form oddolnej inicjatywie poszczeg贸lnych wiernych i wsp贸lnot chrze艣cija艅skich. Ka偶da rodzina jako "domowy Ko艣ci贸艂" powinna wi臋c wypracowa膰 w艂asny porz膮dek ascezy wielkopostnej.

Ks. Franciszek Blachnicki
Domowy Ko艣ci贸艂
List do wsp贸lnot rodzinnych nr 3 - marzec 1976



© 2001-2013 Centralna Diakonia DK