Strona startowa Domowego Ko禼io砤 Strona startowa Ruchu iat硂-痽cie
  
     
  Strona g艂贸wna    Aktualno艣ci    Rekolekcje    Za艂o偶yciel    Formacja    List DK    Galeria    Dom na Jagiello艅skiej  
  Diakonia    Linki    Wzajemna pomoc    Z 偶ycia Ruchu    W Ko艣ciele i 艣wiecie  
List DK
List`91: I-IV 2003
 
List`90: IX-XII 2002
 
List`89: V-VIII 2002
 
List`88: I-IV 2002
 
List`87: IX-XII 2001
 
List`86: V-VIII 2001
 
List`85: I-IV 2001
 
Wi臋cej List贸w
<-- Pop.       Pocz卤tek   
Napisz do nas
Napisz do
redakcji Listu DK

 


List`90: wrzesie艅 - grudzie艅 2002

S艂owo Moderatora Krajowego Domowego Ko艣cio艂a   Ks. Jan Mikulski
W ostatnim czasie otrzymali艣my od Ojca 艣w. bardzo radosny podarunek w postaci pi臋ciu nowych tajemnic R贸偶a艅ca 艣w. Papie偶 nazwa艂 je Tajemnicami 艢wiat艂a. W swoim Li艣cie Apostolskim o R贸偶a艅cu szeroko uzasadni艂 t臋 nazw臋 i wskaza艂 na wielk膮 warto艣膰 nowych tajemnic, jak r贸wnie偶 na warto艣膰 ca艂ego R贸偶a艅ca jako modlitwy s艂owem Bo偶ym. My艣l臋, 偶e dla nas - ludzi spod znaku 艢wiat艂o-呕ycie - jest to szczeg贸lnie radosny dar i tak jak to czyni艂 nasz Za艂o偶yciel, S艂uga Bo偶y ks. Franciszek Blachnicki, od 16 pa藕dziernika podejmujemy refleksj臋 nad tre艣ci膮 nowych tajemnic r贸偶a艅cowych, stawiamy sobie pytanie, jak ten dar powinni艣my wykorzysta膰 w formacji Domowego Ko艣cio艂a Ruchu 艢wiat艂o-呕ycie. Z pewno艣ci膮 pojawi si臋 w tej kwestii wiele propozycji, z kt贸rych b臋dziemy mogli skorzysta膰 w przysz艂o艣ci. Moim osobistym pragnieniem jest zorganizowanie i prze偶ycie w najbli偶szym czasie rekolekcji opartych w艂a艣nie na pi臋ciu Tajemnicach 艢wiat艂a. Jestem przekonany, 偶e taki spos贸b ws艂uchiwania si臋 w 艣wiat艂o s艂owa, kt贸re p艂ynie od Jana Paw艂a II, daje szans臋 wej艣cia w g艂臋bi臋 艣wiat艂a, kt贸rego B贸g chce nam udziela膰 na drodze rozwa偶ania tych tajemnic.

Przypatrzcie si臋 powo艂aniu waszemu

Eucharystia a rodzina chrze艣cija艅ska   Jan Pawe艂 II Fragment z Or臋dzia z 1984
Gdy rozwa偶amy Tajemnic臋 Eucharystii, od razu uderza nas fakt, i偶 od samych pocz膮tk贸w Ko艣cio艂a jest ona prze偶ywana w wymiarze wsp贸lnotowym, co doskonale ukazuje rzeczywisto艣膰 takich s艂贸w, jak „dom”, „rodzina”, „wieczerza”. Pojawia si臋 natychmiast w pami臋ci wspomnienie tamtego „domu”, w kt贸rym uczniowie „przygotowali sal臋 du偶膮, us艂an膮”, by Boski Mistrz m贸g艂 spo偶y膰 wraz z nimi Paschaln膮 Wieczerz臋 (por. 艁k 22, 7-12). My艣l si臋ga tak偶e do 艣wiadectw z Dziej贸w Apostolskich, m贸wi膮cych o pierwotnej wsp贸lnocie, kt贸rej cz艂onkowie „codziennie trwali jednomy艣lnie w 艣wi膮tyni, a 艂ami膮c chleb po domach, przyjmowali posi艂ek z rado艣ci膮 i prostot膮 serca” (Dz 2, 46). Szczeg贸lnie za艣 „w pierwszym dniu po szabacie”, gromadzili si臋 na „艂amanie chleba”, po wcze艣niejszym wys艂uchaniu s艂贸w Aposto艂a (por. Dz 20, 7-11), powtarzaj膮c w ten spos贸b gest Pana z Wieczerzy Paschalnej, aby wype艂ni膰 Jego przykazanie (por. 艁k 22, 19).

Niedziela dniem Eucharystycznej wsp贸lnoty   ks. kard. Karol Wojty艂a 1976 - Kazania w Sanktuarium Kalwaryjskim
Eucharystia - sakrament 艣mierci i Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa, sakrament Jego Cia艂a i Krwi, stoi w po艣rodku 偶ycia wielkiej rodziny ludzkiej, odpowiada na r贸偶ne g艂ody cz艂owieka wsp贸艂czesnego. [...] Maryja jest pierwsz膮 s艂u偶ebnic膮 Eucharystii, bo w niej S艂owo sta艂o si臋 Cia艂em. I to jest to samo Cia艂o, kt贸re my przyjmujemy, kt贸re jest pokarmem naszych dusz w perspektywie doczesno艣ci i wieczno艣ci. [...] Wy jeste艣cie, drogie siostry, matkami, 偶onami - jeste艣cie tak偶e c贸rkami; jeste艣cie narzeczonymi, jeste艣cie siostrami. Waszym 偶yciowym powo艂aniem jest dawa膰 ludziom 偶ycie: nowym ludziom dawa膰 偶ycie. Waszym powo艂aniem jest kszta艂towa膰 ludzk膮 wsp贸lnot臋; t臋 najbardziej podstawow膮, bez kt贸rej ka偶da inna wsp贸lnota pozbawiona jest korzeni cz艂owiecze艅stwa. Wsp贸lnota rodzinna stanowi o sile narodu i pa艅stwa, Ko艣cio艂a i ludzko艣ci.

W rodzinnym katechumenacie

Eucharystia - sakrament jedno艣ci   ks. Franciszek Blachnicki 1974r
Ka偶dy sakrament jest znakiem pewnej rzeczywisto艣ci, znakiem skutecznym, kt贸ry sprawia to, co oznacza. Postawmy sobie pytanie: czego znakiem jest Eucharystia, co oznacza i co sprawia? Poprawna odpowied藕 brzmi: Eucharystia jest znakiem jedno艣ci, zjednoczenia; zjednoczenia ludzi z Bogiem i zjednoczenia ludzi pomi臋dzy sob膮. 艁aci艅skie s艂owo zjednoczenie: communio. Ale w艂a艣nie w tym s艂owie "communio" w tradycji Ko艣cio艂a zawsze widziano wymiar podw贸jny: "communio cum Christo et inter nos". To znaczy: zjednoczenie z Chrystusem i zjednoczenie mi臋dzy nami. Tych dw贸ch aspekt贸w Komunii nie mo偶na od siebie oddzieli膰.

Liturgia miejscem zbawczego dialogu   ks. Franciszek Blachnicki 1973r.
Liturgi臋 Eucharystyczn膮 musimy pojmowa膰 najpierw jako zbawczy dialog cz艂owieka z Bogiem, jako miejsce aktualizowania si臋 zbawczego dialogu. Tutaj B贸g staje przed nami, przed ka偶dym z nas, w s艂owie i sakramencie. Liturgia polega na uobecnianiu Bo偶ego wezwania w s艂owie i sakramencie, kt贸re ma wyzwoli膰 nasz膮 odpowied藕, odpowied藕 naszej wiary. Poprzez te znaki, w kt贸rych Chrystus staje si臋 obecny w艣r贸d nas, mamy spotka膰 si臋 z Nim, wej艣膰 z Nim w bezpo艣redni, 偶ywy kontakt, nawi膮za膰 z Nim dialog. Dlatego te偶 ca艂a liturgia jest martwa, jest w艂a艣ciwie bezowocna i bezskuteczna, je偶eli tylko s膮 sprawowane pewne ceremonie i znaki, a nie dokonuje si臋 poprzez te obrz臋dy wej艣cie ka偶dego z nas w spos贸b osobowy, wewn臋trzny, w kontakt z Bogiem.

Kazanie o Eucharystii   ks. Franciszek Blachnicki - Spojrzenie w 艣wietle 艂aski
S艂ysza艂em dzi艣 w ko艣ciele kazanie o Eucharystii. – Kazaniu temu nic nie mo偶na by zarzuci膰 pod wzgl臋dem formy, tre艣ci; mo偶na by je nazwa膰 kazaniem dobrym. A jednak by艂 w nim pewien brak, kt贸ry cz臋sto mnie uderza w r贸偶nych kazaniach, naukach o Eucharystii. S膮 one wszystkie jakie艣 p艂ytkie, powierzchowne. M贸wi si臋 o wielko艣ci tej tajemnicy, o cudzie niepoj臋tym, jaki ona stanowi, o wielkiej mi艂o艣ci Zbawiciela, kt贸ry tak cudowny 艣rodek wymy艣li艂, aby by膰 z nami. – To wszystko jest prawd膮, ale to wszystko to jest jednak m贸wienie powierzchowne, to nie dotyka istoty tajemnicy eucharystycznej. Bo czy偶 o to chodzi, 偶e Chrystus jest z nami?

Karmienie si臋   Henri Caffarel 1955r.
呕ycie w Chrystusie wymaga nieustannego karmienia. Inaczej marnieje i jest nara偶one na zga艣ni臋cie przy pierwszym podmuchu. Lecz nie chodzi tutaj jedynie o wegetacj臋: to, do czego d膮偶ymy, jest niczym innym, jak pe艂ni膮 偶ycia. Ustawiczn膮 trosk膮 ojca Caffarel’a by艂o ukazanie, w czym tkwi ta Bo偶a 偶ywotno艣膰, zar贸wno w odniesieniu do pojedynczej osoby, jak i do ma艂偶e艅stwa. St膮d te偶 stara si臋 on przekonywa膰 o warto艣ci pokarmu duchowego. Ale dlaczego tak wiele niepowodze艅?

Chleb codzienny   Henri Caffarel 1955r.
Po przypomnieniu w XX wieku przywileju chrze艣cijan, kiedy to Pius X da艂 nam mo偶liwo艣膰 codziennej Komunii 艣w., ojciec Caffarel pyta (w roku 1958), co czynimy z tym przywilejem? Min臋艂o 50 lat – dok膮d do-szli艣my? Pocz膮tkowy entuzjazm i gorliwo艣膰 w odniesieniu do sto艂u Eucharystycznego trwa艂y kr贸tko. Rutyna wzi臋艂a g贸r臋: b艂膮dzenie i zaniedbanie – oto dwa jej owoce, kt贸re trzeba dostrzec.

Konspekty spotka艅 miesi臋cznych kr臋gu   El偶bieta i Witold Kowalczykowie
Kontynuuj膮c spotkania miesi臋czne kr臋g贸w zwi膮zane z tematem roku pracy „Deuterokatechumenat”, proponujemy konspekty nast臋pnych trzech spotka艅 w ramach katechumenatu rodzinnego. S膮 one po艣wi臋cone kolejnemu sakramentowi inicjacji chrze艣cija艅skiej – EUCHARYSTII. Na temat Eucharystii napisano bardzo wiele pi臋knych i warto艣ciowych tekst贸w, w zwi膮zku z czym mieli艣my trudno艣ci z ich wyborem. Podstawowym kryterium by艂o dla nas si臋ganie do 藕r贸de艂 charyzmatu Domowego Ko艣cio艂a: do wypowiedzi S艂ugi Bo偶ego ks. Franciszka Blachnickiego i Ojca Henri Caffarela z END oraz do nauczania Ojca 艢wi臋tego Jana Paw艂a II. Ograniczyli艣my si臋 g艂贸wnie do fragment贸w po艣wi臋conych rozumieniu i prze偶ywaniu Eucharystii w ma艂偶e艅stwie i rodzinie.

Z 偶ycia Domowego Ko艣cio艂a

Pierwsza Komunia 艣w. w czasie Powstania Warszawskiego   Jerzy R贸偶a艅ski - DK Lublin
Cofam si臋 pami臋ci膮 kilkadziesi膮t lat wstecz... Warszawa, wrzesie艅 1944 roku. Od ponad miesi膮ca trwa Powstanie Warszawskie... Kiedy si臋 zacz臋艂o, mia艂em 7 lat i by艂em wychowankiem domu dziecka przy ul. Kr贸lewskiej w Warszawie. Ojciec, cz艂onek AK, kilka miesi臋cy wcze艣niej zosta艂 stracony na Pawiaku. Moje cztery siostry przebywa艂y w r贸偶nych domach dziecka, a mama mia艂a przy sobie tylko najm艂odszego brata. Ka偶de z nas znajdowa艂o si臋 w innej dzielnicy Warszawy. Po wybuchu Powstania stracili艣my kontakt ze sob膮.

Pierwsza Komunia 艣w. w naszej rodzinie   Ewa i Tomek Nowakowie - DK K臋b艂owo k/Wejherowa
Du偶o wcze艣niej, bo oko艂o 2 lat przed pierwsz膮 Komuni膮 艣w. c贸rki zastanawiali艣my si臋, jak przygotowa膰 j膮 i siebie do tej uroczysto艣ci, by najwa偶niejsze nie by艂o przyj臋cie w domu.

O przygotowaniu do niedzielnej Eucharystii   Gabrysia i Wiesiu Fojut - DK Gdynia
Jedn膮 z wa偶niejszych dla nas rzeczy jest przygotowanie i wsp贸lne prze偶ywanie niedzielnej Mszy 艣w. jako pami膮tki Zmartwychwstania Pa艅skiego

Si艂臋 czerpiemy z Eucharystii   Ania i Darek Kulikowie - DK Lublin
Zgodnie z charyzmatem ruchu chcemy, aby w naszym ma艂偶e艅stwie panowa艂a jedno艣膰 mi臋dzy 艢wiat艂em i 呕yciem, kt贸rej wzorem jest dla nas Chrystus. Chcemy to czyni膰 na drodze duchowo艣ci ma艂偶e艅skiej.

Dzie艂o Boga i ludzi!   Zdzis艂aw W贸jcik - DK diecezja przemyska
Oazy zimowe dla rodzin w diecezji przemyskiej organizowane s膮 od roku 2001, g艂贸wnie z my艣l膮 o tych rodzinach (rolnicy), kt贸re nie maj膮 mo偶liwo艣ci wyjazdu na rekolekcje w czasie wakacji letnich.

Trzy pokolenia na oazie   ks. Wac艂aw Dokurno - moderator diecezjalny DK diecezji toru艅skiej
...Stopniowo jedn膮 z charakterystycznych cech oaz w Toruniu sta艂o si臋 uczestnictwo wszystkich grup wiekowych w ramach jednej wsp贸lnoty rekolekcyjnej. Wsp贸lnie prze偶ywamy Eucharysti臋 i Liturgi臋 Godzin (Jutrznia, Modlitwa Czyta艅, Nieszpory), ....

Uczucia w dialogu   Pawe艂 Franciszek Kuko艂owicz
Cz艂owiek stanowi po艂膮czenie cia艂a, umys艂u i ducha. Ma potrzeby na wszystkich tych trzech poziomach egzystencji. Istnieje jednak pewna potrzeba podstawowa. ....

W obronie 偶ycia   Janina i Darek 艁uczk贸w - DK Legnica
W dniach od 2 do 10 sierpnia br. uczestniczy艂am wraz z rodzin膮 w oazie rekolekcyjnej w Krzeszowie, organizowanej przez Diakoni臋 呕ycia Ruchu 艢wiat艂o-呕ycie diecezji legnickiej.

Podsumowanie pracy rocznej Domowego Ko艣cio艂a   El偶bieta i Witold Kowalczykowie
W dniach 13-15 wrze艣nia 2002 r. w G贸rkach k/Garwolina w diec. siedleckiej odby艂o si臋 Podsumowanie pracy rocznej Domowego Ko艣cio艂a Ruchu 艢wiat艂o-呕ycie.

Spotkanie Pary Krajowej DK i Moderatora Krajowego DK z odpowiedzialnymi END   Anna i Jacek Nowakowie
W dniach 9-10 listopada 2002 r. w Vic sur Aisne pod Pary偶em spotkali艣my si臋 – wsp贸lnie z Moderatorem Krajowym DK ks. Janem Mikulskim – z odpowiedzialnymi END, kt贸rzy zaprosili nas do siebie.

Jako艣膰 relacji ma艂偶e艅skiej os贸b zaanga偶owanych w Domowy Ko艣ci贸艂 Ruchu 艢wiat艂o-呕ycie  
Redakcja „Listu” otrzyma艂a bardzo interesuj膮ce wyniki analizy psychologicznej dotycz膮cej tego, co daje ma艂偶onkom przynale偶no艣膰 do Domowego Ko艣cio艂a.

"Odnowiony" r贸偶aniec   Redakcja
„Odmawia膰 r贸偶aniec bowiem to nic innego, jak kontemplowa膰 z Maryj膮 oblicze Chrystusa...."

Czy naprawd臋 kochamy nasze dzieci?   Anna i Piotr 艢liwi艅scy
Przygotowuj膮c si臋 do kolejnego spotkania kr臋gu Domowego Ko艣cio艂a, na kt贸rym mieli艣my omawia膰 temat: Mi艂o艣膰 rodzicielska,....
© 2001-2013 Centralna Diakonia DK