Strona startowa Domowego Ko禼io砤 Strona startowa Ruchu iat硂-痽cie
  
     
  Strona g艂贸wna    Aktualno艣ci    Rekolekcje    Za艂o偶yciel    Formacja    List DK    Galeria    Dom na Jagiello艅skiej  
  Diakonia    Linki    Wzajemna pomoc    Z 偶ycia Ruchu    W Ko艣ciele i 艣wiecie  
List DK
Powr髏 do listy
List體 DK
 
Artyku硑:
List`98: IX-XII 2005
  • Jan Pawe艂 II (1920-2005)   Tomasz Stru偶anowski, Toru艅

  • S艂owo Moderatora Krajowego   Ks. Jan Mikulski

  • S艂owo Pary Krajowej   Anna i Jacek Nowakowie

  • S艂owo od redakcji   Agnieszka i Tomasz Talaga, 艁贸d藕

  • Eucharystia 藕r贸d艂em nadziei   Ks. Jan Mikulski

  • Konspekty spotka艅 miesi臋cznych kr臋gu po formacji podstawowej   Anna i Jacek Nowakowie

  • Eucharystia szko艂膮 uczestnictwa w 偶yciu doczesnym i wiecznym  

  • Wielko艣膰 ka偶dej mi艂o艣ci mierzy si臋 wielko艣ci膮 daru  

  • Przebaczenie warunkiem ka偶dej prawdziwej ludzkiej mi艂o艣ci  

  • Eucharystia szko艂膮 postawy posiadania siebie w dawaniu siebie  

  • Z komentarza do „Zasad Domowego Ko艣cio艂a”   Anna i Jacek Nowakowie

  • III Krajowy Kongres Ruch贸w i Stowarzysze艅 Katolickich   Agnieszka i Tomasz Talaga, 艁贸d藕

  • Zadania ruch贸w i stowarzysze艅 katolickich w Ko艣ciele Polskim   Abp J贸zef Michalik, Przewodnicz膮cy Konferencji Episkopatu Polski

  • Propozycja duszpasterska   Ks. Tomasz Owczarek, Moderator Diecezjalny DK, 艁贸d藕

  • O drogach i bezdro偶ach komunikacji ma艂偶e艅skiej   Beata i Tomasz Stru偶anowscy, Toru艅

  • „Emaus” – wielkanocne spotkanie spotka艅   Barbara i Ryszard Czernik, diecezja katowicka

  • Sesja tematyczna o zobowi膮zaniach Domowego Ko艣cio艂a   Agnieszka i Krzysztof Kubiccy, Cz臋stochowa

  • Podejmuj膮c pos艂ug臋, wchodz臋 w nurt rzeki...   Teresa i Bernard Szczygielscy, diecezja siedlecka

  • Rekolekcje w Nowogr贸dku   Lena i Janusz Kilanowscy, Alicja i J贸zef Mielcarkowie, Toru艅

  • Po偶egnanie Ojca 艢wi臋tego Rzymie   Gosia i Jarek Marsza艂kowie, 艁贸d藕

  • Byli艣my w Rzymie na inauguracji pontyfikatu Benedykta XVI   Maria i Roman Blechaczowie, Toru艅

  • Chwa艂a Panu, za rekolekcje III stopnia, kt贸re Pan da艂 nam prze偶y膰 w Rzymie!   Marysia i Adam Kleimanowie, Bytom

  • Ko艣ci贸艂 to nie tylko dom z kamieni i z艂ota...   Gabriela i Andrzej Warde艅scy, Kalisz

  • 艢wiadectwo kap艂a艅skie   Ks. Zdzis艂aw Szostak, Lublin

  • List`98: wrzesie - grudzie 2005

    Wielko艣膰 ka偶dej mi艂o艣ci mierzy si臋 wielko艣ci膮 daru

    I. Dzielenie si臋 偶yciem (przy herbacie)

    II. Cz臋艣膰 modlitewna:

    • Modlitwa do Ducha 艢wi臋tego
    • Dzielenie si臋 S艂owem Bo偶ym: J 15, 9-17.
    • Modlitwa spontaniczna: uwielbienie Boga w Jego mi艂o艣ci do cz艂owieka.
    • Tajemnica r贸偶a艅ca: Narodzenie Pana Jezusa.

    III. Cz臋艣膰 formacyjna:

    • Dzielenie si臋 realizacj膮 zobowi膮za艅: modlitwa ma艂偶e艅ska i modlitwa rodzinna.
      Czy jeste艣my wierni codziennej modlitwie ma艂偶e艅skiej i rodzinnej? Jakie przeszkody, trudno艣ci wp艂ywaj膮 na niewype艂nianie tych zobowi膮za艅? Czy w modlitwie ma艂偶e艅skiej (rodzinnej) dzi臋kujemy Bogu za nasze wsp贸lne rado艣ci? Czy wsp贸lnie powierzamy Mu nasze cierpienia i zmartwienia? Jakie owoce obu rodzaj贸w modlitwy dostrzegamy w nas samych, w naszych relacjach ma艂偶e艅skich i rodzinnych? Jak korzystamy ka偶dego dnia z Bo偶ego daru, kt贸rym jest dla nas modlitwa ma艂偶e艅ska i rodzinna?

    • Om贸wienie nowego tematu: "Wielko艣膰 ka偶dej mi艂o艣ci mierzy si臋 wielko艣ci膮 daru" (ka偶de ma艂偶e艅stwo wcze艣niej, w domu, zapoznaje si臋 z tekstami pomocniczymi oraz z pytaniami do tekst贸w; na kr臋gu odbywa si臋 rozmowa na ten temat).

      Pytania i problemy do zastanowienia si臋, om贸wienia i dyskusji:
      Czy zdarzy艂o mi si臋 kiedy艣 odczuwa膰 g艂贸d Eucharystii (d艂u偶szy pobyt w miejscu bardzo oddalonym od ko艣cio艂a, pobyt za granic膮, gdzie katolicyzm jest religi膮 marginaln膮, zagubienie Boga w swoim 偶yciu); jakie to by艂o dla mnie do艣wiadczenie? Czy my艣l臋 czasem o tym, 偶e Eucharystia jest najcenniejszym darem, jaki B贸g da艂 cz艂owiekowi? Czy ceni臋 ten dar; a mo偶e przyzwyczai艂em si臋, 偶e on mi si臋 nale偶y? W jaki spos贸b dzi臋kuj臋 Bogu za dar Eucharystii?
      Czy s艂owo Bo偶e s艂yszane w czasie Mszy 艣w. porusza moje uczucia, emocje, m贸j umys艂? Jak kszta艂tuje ono nasze 偶ycie, prac臋, odpoczynek, nasz stosunek do bli藕nich? Jaka jest moja ofiara zwi膮zana z moj膮 mi艂o艣ci膮 do Boga i do ludzi (trud zapierania si臋 siebie)? Na ile uczestnictwo w Eucharystii pomaga mi w kszta艂towaniu w sobie gotowo艣ci do sk艂adania siebie w ofierze? W jaki spos贸b ta postawa objawia si臋 w 偶yciu codziennym?
      Czy ufam, 偶e Eucharystia jako uobecnienie nie tylko mi艂o艣ci ukrzy偶owanej, ale tak偶e mi艂o艣ci zmartwychwsta艂ej, uzdalnia mnie do zwyci臋stwa nad w艂asnymi s艂abo艣ciami (l臋ki, egoizm, egocentryzm, wygodnictwo, poczucie beznadziejno艣ci, zmys艂owo艣膰, (?); czy wierz臋, 偶e jest moj膮 moc膮? W jaki spos贸b korzystam z tej mocy, kt贸r膮 odkrywam w Eucharystii, jak to wygl膮da w praktyce 偶ycia? Jak rozumiem stwierdzenie, 偶e "Eucharystia jest liturgi膮 偶ycia"?

      Sugestie do pracy w ci膮gu miesi膮ca:
      • Namiot Spotkania(Mt 4,12-17.23-25; 艁k 12,1-7; Mt 21,28-32; J 3,16-21).
      • propozycje regu艂y 偶ycia:
        • np. podzi臋kowa膰 Bogu na ko艅cu dnia za dobro, kt贸re dzisiaj sta艂o si臋 moim udzia艂em (codziennie odnale藕膰 przynajmniej jedno takie dobro);
        • np. wynie艣膰 ze Mszy 艣w. jakie艣 s艂owo, my艣l, natchnienie, postaw臋 i zanie艣膰 je w konkretn膮 sytuacj臋 偶ycia;
        • np. odby膰 spotkanie (podj膮膰 rozmow臋, problem), kt贸re czeka na mnie ju偶 od pewnego czasu, a kt贸re odk艂adam ze wzgl臋du na niech臋膰, l臋k, lenistwo, wygodnictwo ...

    Anna i Jacek Nowakowie



    30.[...]Wy wszyscy, wierni, odkrywajcie na nowo dar Eucharystii jako 艣wiat艂o i moc dla waszego codziennego 偶ycia w 艣wiecie, w wykonywaniu waszych zawod贸w i w r贸偶nych sytuacjach. Przede wszystkim odkrywajcie go, 偶yj膮c w pe艂ni pi臋knem i misj膮 rodziny. [...]
    31. Przed naszymi oczyma staj膮 przyk艂ady 艣wi臋tych, kt贸rzy w Eucharystii znale藕li pokarm na sw膮 drog臋 doskona艂o艣ci. Ile偶 razy wzruszali si臋 do 艂ez, do艣wiadczaj膮c tak wielkiej tajemnicy i nieopisanej rado艣ci "oblubie艅czej" przed Sakramentem O艂tarza. Niech nam pomaga przede wszystkim Naj艣wi臋tsza Dziewica, kt贸ra ca艂ym swoim 偶yciem uciele艣nia艂a tajemnic臋 Eucharystii. Ko艣ci贸艂, patrz膮c na Maryj臋 jako na sw贸j wz贸r, jest wezwany do Jej na艣ladowania tak偶e w odniesieniu do Naj艣wi臋tszej Tajemnicy. Chleb eucharystyczny, kt贸ry przyjmujemy, jest niepokalanym cia艂em Jej Syna: Ave verum corpus natum de Maria Virgine. Niech w tym roku 艂aski Ko艣ci贸艂, wspierany przez Maryj臋, z nowym zapa艂em podejmuje sw膮 misj臋 i coraz bardziej rozpoznaje w Eucharystii 藕r贸d艂o i szczyt ca艂ego swego 偶ycia.

    Jan Pawe艂 II
    List apostolski Mane nobiscum Domine



    11. "Pan Jezus tej nocy, kt贸rej zosta艂 wydany" (1 Kor 11, 23), ustanowi艂 Ofiar臋 eucharystyczn膮 swojego Cia艂a i swojej Krwi. S艂owa aposto艂a Paw艂a przypominaj膮 nam dramatyczne okoliczno艣ci, w jakich narodzi艂a si臋 Eucharystia. Zawiera ona niezatarty zapis m臋ki i 艣mierci Pana. Nie jest tylko przywo艂aniem tego wydarzenia, lecz jego sakramentalnym uobecnieniem. Jest ofiar膮 Krzy偶a, kt贸ra trwa przez wieki. Prawd臋 t臋 dobrze wyra偶aj膮 s艂owa, jakimi w rycie 艂aci艅skim lud odpowiada na wypowiadan膮 przez kap艂ana aklamacj臋: ?Oto wielka tajemnica wiary" - "G艂osimy 艣mier膰 Twoj膮, Panie Jezu!" .
    Ko艣ci贸艂 otrzyma艂 Eucharysti臋 od Chrystusa, swojego Pana, nie jako jeden z wielu cennych dar贸w, ale jako dar najwi臋kszy, poniewa偶 jest to dar z samego siebie, z w艂asnej osoby w jej 艣wi臋tym cz艂owiecze艅stwie, jak te偶 dar Jego dzie艂a zbawienia. Nie pozostaje ono ograniczone do przesz艂o艣ci, skoro "to, kim Chrystus jest, to, co uczyni艂 i co wycierpia艂 dla wszystkich ludzi, uczestniczy w wieczno艣ci Bo偶ej, przekracza wszelkie czasy i jest w nich stale obecne..." .
    Gdy Ko艣ci贸艂 sprawuje Eucharysti臋, pami膮tk臋 艣mierci i zmartwychwstania swojego Pana, to centralne wydarzenie zbawienia staje si臋 rzeczywi艣cie obecne i " dokonuje si臋 dzie艂o naszego Odkupienia " . Ofiara ta ma do tego stopnia decyduj膮ce znaczenie dla zbawienia rodzaju ludzkiego, 偶e Jezus z艂o偶y艂 j膮 i wr贸ci艂 do Ojca, dopiero wtedy, gdy zostawi艂 nam 艣rodek umo偶liwiaj膮cy uczestnictwo w niej, tak jakby艣my byli w niej obecni. W ten spos贸b ka偶dy wierny mo偶e w niej uczestniczy膰 i korzysta膰 z jej niewyczerpanych owoc贸w. Oto wiara, kt贸r膮 przez wieki 偶y艂y ca艂e pokolenia chrze艣cijan. T臋 wiar臋 Magisterium Ko艣cio艂a nieustannie potwierdza艂o z radosn膮 wdzi臋czno艣ci膮 za nieoceniony dar. Pragn臋 raz jeszcze przypomnie膰 t臋 prawd臋, drodzy Bracia i Siostry, adoruj膮c razem z wami t臋 tajemnic臋: tajemnic臋 wielk膮, tajemnic臋 mi艂osierdzia. C贸偶 wi臋kszego Jezus m贸g艂 uczyni膰 dla nas? Prawdziwie, w Eucharystii objawia nam mi艂o艣膰, kt贸ra posuwa si臋 "a偶 do ko艅ca" (por. J13,1) - mi艂o艣膰, kt贸ra nie zna miary.
    12. Ten wymiar powszechnej mi艂o艣ci, zawarty w sakramencie Eucharystii, znajduje sw贸j fundament w s艂owach samego Zbawiciela. Ustanawiaj膮c Eucharysti臋, nie ograniczy艂 si臋 On jedynie do powiedzenia: "To jest Cia艂o moje" , "to jest Krew moja" , lecz doda艂: " kt贸re za was b臋dzie wydane..., kt贸ra za was b臋dzie wylana" (Mt 26, 6.28; 艁k 22,19-20). Nie potwierdzi艂 jedynie, 偶e to, co im dawa艂 do jedzenia i do picia, by艂o Jego Cia艂em i Jego Krwi膮, lecz jasno wyrazi艂, 偶e ma to warto艣膰 ofiarnicz膮, czyni膮c obecn膮 w spos贸b sakramentalny swoj膮 ofiar臋, kt贸ra nied艂ugo potem mia艂a dokona膰 si臋 na krzy偶u dla zbawienia wszystkich. "Msza 艣wi臋ta jest r贸wnocze艣nie i nierozdzielnie pami膮tk膮 ofiarn膮, w kt贸rej przed艂u偶a si臋 ofiara Krzy偶a, i 艣wi臋t膮 uczt膮 komunii w Ciele i Krwi Pana" .
    Ko艣ci贸艂 偶yje nieustannie odkupie艅cz膮 ofiar膮 i zbli偶a si臋 do niej nie tylko przez pe艂ne wiary wspomnienie, ale te偶 poprzez aktualne uczestnictwo, poniewa偶 ofiara ta wci膮偶 si臋 uobecnia, trwaj膮c sakramentalnie w ka偶dej wsp贸lnocie, kt贸ra j膮 sprawuje przez r臋ce konsekrowanego szafarza. W ten spos贸b Eucharystia umo偶liwia ludziom wsp贸艂czesnym dost膮pienie pojednania, kt贸re Chrystus uzyska艂 raz na zawsze dla ludzko艣ci wszystkich czas贸w.

    Jan Pawe艂 II
    Encyklika Ecclesia de Eucharystia



    "Eucharystia jest samym 藕r贸d艂em ma艂偶e艅stwa chrze艣cija艅skiego. Ofiara eucharystyczna bowiem uobecnia przymierze mi艂o艣ci Chrystusa z Ko艣cio艂em, przypiecz臋towane Jego krwi膮 na krzy偶u. W tej w艂a艣nie ofierze Nowego i Wiecznego Przymierza ma艂偶onkowie chrze艣cija艅scy znajduj膮 korzenie, z kt贸rych wyrasta, stale si臋 odnawia i nieustannie o偶ywia ich przymierze ma艂偶e艅skie. Jako uobecnienie ofiary mi艂o艣ci Chrystusa wzgl臋dem Ko艣cio艂a, Eucharystia jest 藕r贸d艂em mi艂o艣ci. W darze eucharystycznym mi艂o艣ci rodzina chrze艣cija艅ska znajduje podstaw臋 i ducha o偶ywiaj膮cego jej "komuni臋" i jej "pos艂annictwo": Chleb eucharystyczny czyni z r贸偶nych cz艂onk贸w wsp贸lnoty rodzinnej jedno cia艂o, objawienie szerszej jedno艣ci Ko艣cio艂a i uczestnictwo w niej; uczestnictwo w Ciele "wydanym" i Krwi "przelanej" Chrystusa staje si臋 niewyczerpanym 藕r贸d艂em misyjnego i apostolskiego dynamizmu rodziny chrze艣cija艅skiej."
    (Familiaris consortio, 57)

    W swoim przem贸wieniu do Ekip w styczniu 2003 r. Papie偶 Jan Pawe艂 II podkre艣li艂 mocno zwi膮zek 偶ycia i zaanga偶owania ma艂偶e艅stw z uczestnictwem w Eucharystii: "Tajemnica przymierza i komunii zobowi膮zuje i zaprasza ma艂偶onk贸w do czerpania przez nich mocy z Eucharystii, "藕r贸d艂a chrze艣cija艅skiego ma艂偶e艅stwa" (FC 57) i wzoru dla ich mi艂o艣ci. W istocie r贸偶ne momenty liturgii eucharystycznej zapraszaj膮 ma艂偶onk贸w do prze偶ywania swego 偶ycia ma艂偶e艅skiego i rodzinnego na wz贸r samego Chrystusa, kt贸ry wyda艂 si臋 ludziom z mi艂o艣ci, aby odnale藕li w tym sakramencie konieczn膮 odwag臋 do przyjmowania drugiego, do przebaczania, dialogu i jedno艣ci serc."
    Te refleksje Jana Paw艂a II kieruj膮 my艣li do nauczania Ojca Caffarela o jedno艣ci mi臋dzy 偶yciem ma艂偶e艅skim a Eucharysti膮:
    "Jedno艣膰 mi臋dzy dwoma bytami, sami to dobrze wiecie, tworzy si臋 przez to, co ka偶dy wnosi we wsp贸lnot臋. Ot贸偶 Wy, kt贸rzy czerpiecie z Eucharystii 偶ycie samego Chrystusa, czerpiecie to w艂a艣nie 偶ycie Chrystusa, z kt贸rym najpierw wchodzicie we wsp贸lnot臋. I to 偶ycie w was jest radosnym poznawaniem Ojca, zarazem objawiaj膮cym mi艂o艣膰 synowsk膮. Lecz jest ono tak偶e mi艂o艣ci膮 stworzenia, ca艂ego stworzenia: uwielbienia, mi艂osierdzia, dobroci Bo偶ej w was zamieszkuj膮cej. A nast臋pnie jest wol膮 Boga, by艣cie kochali jeden drugiego mi艂o艣ci膮 uprzywilejowan膮. Wasza mi艂o艣膰 do wsp贸艂ma艂偶onka jest w pierwszej kolejno艣ci przemieniana przez 艂ask臋 Eucharystii, kt贸ra przynosi jej oczyszczenie, ubogacenie i odnowienie. Eucharystia wzbudza w was pragnienie, aby艣cie kochali niesko艅czenie wi臋cej, ni偶 tylko tyle, ile wymusza jeden na drugim wsp贸艂ma艂偶onku, nawet najbardziej zakochany, ale ignoruj膮cy obietnic臋 Chrystusa, kt贸ry m贸wi o mi艂o艣ci i rado艣ci Boga, o 艣wi臋to艣ci (L?Anneau d?Or, "Ma艂偶e艅stwo to wielki sakrament", 1963, s. 254)
    Nieco dalej ks. Caffarel przechodzi do zasadniczego sensu komunii z Chrystusem: "Akt, w kt贸rym Chrystus ofiaruje siebie jeden raz za wszystkich na Kalwarii, wyra偶a jego g艂臋boki stan duszy, istot臋 Jego 偶ycia wewn臋trznego, Jego dar dla Ojca, nieustanny i radosny, wci膮偶 aktualny. Je艣li Chrystus ponawia ten akt w czasie Mszy 艣w., je艣li was wzywa, aby w niej uczestniczy膰, to dlatego, 偶e chce, aby Jego ofiara przenika艂a a偶 do g艂臋bi cielesnej i duchowej waszego ma艂偶e艅stwa, aby stworzy膰 w was postaw臋 nieustannego ofiarowywania si臋 Ojcu" (s.261).
    Gdy Papie偶 przywo艂uje r贸偶ne momenty liturgii Eucharystycznej, przypomina nam w ten spos贸b, 偶e st贸艂 S艂owa Bo偶ego jest nieod艂膮czny od Sto艂u Chleba 呕ycia. Mo偶emy tu sobie przypomnie膰 Ojca Caffarela, jak nak艂ania艂 ma艂偶e艅stwa do delektowania si臋 S艂owem Bo偶ym jak prawdziwym pokarmem: Chrystus powiedzia艂: "Kto spo偶ywa moje Cia艂o i pije moj膮 krew, ma 偶ycie wieczne." (J 6,54). Lecz r贸wnie偶 powiedzia艂, w znaczeniu troch臋 podobnym: "Je艣li kto艣 zachowuje moje S艂owo (tzn. czyta je i medytuje), nie ujrzy nigdy 艣mierci" (J 8,52). Dlaczego ma艂偶e艅stwa chrze艣cija艅skie nie okazuj膮 tej samej czci Ewangelii co i Eucharystii i tego samego zapa艂u, aby do niej si臋 zwr贸ci膰?
    艢w. Jan Chryzostom zwracaj膮c si臋 do swoich wiernych m贸wi艂 im, 偶e dwa sto艂y zawsze b臋d膮 im s艂u偶y膰: "Po powrocie do waszych dom贸w postawcie dwa sto艂y. Na jednym po艂贸偶cie cia艂o Chrystusa, a na drugim Pismo 艣w. (s.235).
    Niech te kilka my艣li o Eucharystii b臋dzie dla Was zach臋t膮 do jeszcze g艂臋bszego zakorzenienia waszego 偶ycia ma艂偶e艅skiego i rodzinnego w Eucharystii.

    Pere Francis Fleischmann
    Vivre'Eucharistie, w: Lettre des Equipes Notre Dame nr 156/2004, s.22-23;
    t艂um. z francuskiego El偶bieta Kozyra



    © 2001-2013 Centralna Diakonia DK