Strona startowa Domowego Ko禼io砤 Strona startowa Ruchu iat硂-痽cie
  
     
  Strona g艂贸wna    Aktualno艣ci    Rekolekcje    Za艂o偶yciel    Formacja    List DK    Galeria    Dom na Jagiello艅skiej  
  Diakonia    Linki    Wzajemna pomoc    Z 偶ycia Ruchu    W Ko艣ciele i 艣wiecie  
List DK
Powr髏 do listy
List體 DK
 
Artyku硑:
List`101: VI-VIII 2006
  • S艂owo papieskie wyg艂oszone na Jasnej G贸rze 26 maja 2006  

  • S艂owo Moderatora Krajowego   Ks. Jan Mikulski

  • Rodzina komuni膮 os贸b   Ks. Roman Litwi艅czuk, Moderator Generalny

  • Praktyka namiotu spotkania w Domowym Ko艣ciele   Anna i Jacek Nowakowie

  • Warto艣膰 偶ycia w prawdzie   Ks. Jan Mikulski

  • Konspekty spotka艅 miesi臋cznych kr臋gu   Centralna Diakonia Domowego Ko艣cio艂a

  • Droga formacyjna w Ruchu 艢wiat艂o-呕ycie i Domowym Ko艣ciele - konspekt I  

  • Z komentarza do "Zasad Domowego Ko艣cio艂a"   Anna i Jacek Nowakowie

  • Rodzina z perspektywy mi臋dzynarodowej   Katarzyna Mazela

  • Ewangelia, rozwody, zwi膮zki niesakramentalne (I)   o. Wojciech Nowak SJ

  • Zatwierdzenie "Zasad Domowego Ko艣cio艂a" przez Konferencj臋 Episkopatu Polski   Anna i Jacek Nowakowie

  • Niedziela Bo偶a i nasza   Ks. Ryszard Nowak i Aleksander Ba艅ka

  • Domowy Ko艣ci贸艂 po raz dziewi膮ty u 艣w. J贸zefa   relacje

  • Relacje z 偶ycia Domowego Ko艣cio艂a  

  • "Trwajcie mocni w wierze"   Ks. Jan Mikulski

  • Ko艣ci贸艂 pielgrzymuj膮cy spotka艂 si臋 z Ko艣cio艂em zbawionych   Mieczys艂aw Kobierski

  • Przekroczy膰 pr贸g diakonii   Hanna i Tomasz 艁o艣

  •    Jolanta Chudzicka

  • Odkryli艣my pi臋kno i moc Eucharystii   Leokadia i Wies艂aw Grzelakowie

  •    Ania i Marek

  • Komunikacja w ma艂偶e艅stwie  

  • Popatrz, cz艂owieku, jak Pan jest dobry!   Magda i Jarek

  • Mi艂o艣膰 ma艂偶e艅ska stara jak 艣wiat   Jola i Zdzisiek Marsza艂kowie

  • List`101: czerwiec - sierpie 2006

    Droga formacyjna w Ruchu 艢wiat艂o-呕ycie i Domowym Ko艣ciele - konspekt I

    I. Dzielenie si臋 偶yciem

    Podczas symbolicznego posi艂ku poprosi膰 uczestnik贸w o podzielenie si臋 prze偶yciami z聽minionego czasu (lipiec, sierpie艅), z prze偶ytych rekolekcji, sp臋dzania urlopu itp.

    II. Cz臋艣膰 modlitewna:

    • zapalenie 艣wiecy
    • modlitwa lub 艣piew do Ducha 艢wi臋tego
    • odczytanie fragmentu Pisma 艢w. : J 12, 24, po chwili ciszy dzielenie si臋 S艂owem Bo偶ym
    • kr贸tka modlitwa spontaniczna - w艂膮czenie intencji w艂asnych
    • rozwa偶enie Tajemnicy R贸偶a艅ca: Chrzest Pana Jezusa w Jordanie

    III. Cz臋艣膰 formacyjna:

    1. Dzielenie si臋 realizacj膮 zobowi膮za艅.
      Jaka by艂a moja wierno艣膰 zobowi膮zaniom w聽okresie wakacyjnym (lipiec, sierpie艅)? - dzielimy si臋 realizacj膮 wszystkich zobowi膮za艅.
    2. Om贸wienie nowego tematu: "Droga formacyjna w Ruchu 艢wiat艂o-呕ycie i Domowym Ko艣ciele" (ka偶de ma艂偶e艅stwo wcze艣niej, w domu, zapoznaje si臋 z poni偶szymi tekstami oraz z pytaniami do tekst贸w; na kr臋gu odbywa si臋 rozmowa na ten temat).

      Pytania i problemy do zastanowienia si臋, om贸wienia i dyskusji:
      • co dla mnie oznacza charyzmat 艢wiat艂o-呕ycie,
      • jak dar charyzmatu 艢wiat艂o-呕ycie wp艂ywa na moje 偶ycie osobiste, nasze 偶ycie ma艂偶e艅skie, rodzinne,
      • czy mam poczucie, 偶e formacja Domowego Ko艣cio艂a to ewangelizacja - katechumenat - mystagogia,
      • czy potrafi臋 w formacji swojego ma艂偶e艅stwa wskaza膰 etapy ewangelizacji - katechumenatu - mystagogii,

      Sugestie do pracy w ci膮gu miesi膮ca:
      • w codziennej modlitwie osobistej lub ma艂偶e艅skiej prosi膰 Boga o zrozumienie, umi艂owanie i wierno艣膰 wobec charyzmatu 艢wiat艂o-呕ycie (mo偶na pos艂u偶y膰 si臋 Modlitw膮 za wstawiennictwem s艂ugi Bo偶ego ks. Franciszka Blachnickiego),
      • dialog ma艂偶e艅skina temat "Wp艂yw formacji na nasze ma艂偶e艅stwo".
        Jak bliskie naszemu sercu s膮 za艂o偶enia i cele naszej formacji? Jak postrzegamy to, w聽czym uczestniczymy: jako dar, kt贸ry pozwala nam wzrasta膰, czy mo偶e jako dodatkowy obowi膮zek, nu偶膮cy ci臋偶ar?
        Czy post臋pujemy na drodze formacji i czy tempo post臋pu odpowiada ka偶demu z nas? Jak przebiegaj膮 poszczeg贸lne etapy formacji - konkretnie, w naszym 偶yciu? Co mo偶emy powiedzie膰 o wzajemnym wspomaganiu si臋 na drodze formacyjnym?
      • propozycje regu艂y 偶ycia:
        • np. podczas wieczornego rachunku sumienia podj膮膰 refleksj臋 nad przyjmowaniem s艂owa Bo偶ego do w艂asnego 偶ycia,
        • np. przeczyta膰 List do wsp贸lnot rodzinnych Ruchu 艢wiat艂o-呕ycie Numer wst臋pny "0", rozdzia艂 5. Wsp贸lnoty rodzinne Ruchu 艢wiat艂o-呕ycie;
        Domowy Ko艣ci贸艂 List do wsp贸lnot rodzinnych wydanie zebrane tom I, str. 23-32
        Wydawnictwo 艢wiat艂o-呕ycie Krak贸w 2003.
        • np. obejrze膰 film "Ksi膮dz Franciszek Blachnicki - odwa偶ny wiar膮" lub film "Gwa艂townik wiary - rzecz o聽ks. Franciszku Blachnickim" pod k膮tem pog艂臋bienia rozumienia charyzmatu 艢wiat艂o-呕ycie.




    Droga Nowego Cz艂owieka, kt贸r膮 mo偶na by te偶 nazwa膰 drog膮 ucznia Chrystusa, albo drog膮 ku dojrza艂o艣ci chrze艣cija艅skiej, zgodnie ze schematem katechumenatu dzieli si臋 na trzy okresy:
    • okres ewangelizacji,
    • okres w艂a艣ciwego katechumenatu,
    • okres tzw. mystagogii.
    Okres ewangelizacji w systemie deuterokatechumenalnym Ruchu 艢wiat艂o - 呕ycie poprzedza oaz臋 rekolekcyjn膮 I stopnia. Celem tego okresu jest doprowadzenie do religijnego przebudzenia przez osobiste spotkanie z Chrystusem i przyj臋cie Go przez wiar臋 w Duchu 艢wi臋tym jako swojego Pana i Zbawiciela. Dokonuje si臋 to poprzez rekolekcje ewangelizacyjne lub przez indywidualn膮 ewangelizacj臋. Po ewangelizacji nast臋puje okres postewangelizacyjny, kt贸rego celem jest weryfikacja motyw贸w nawr贸cenia i聽umocnienie decyzji przyj臋cia Chrystusa. Okres ten mo偶e trwa膰 do jednego roku. Oaza Nowego 呕ycia I stopnia jest momentem przej艣cia do w艂a艣ciwego deuterokatechumenatu, czyli w艂膮czenia si臋 do grupy uczni贸w, pragn膮cych wej艣膰 na drog臋 wiod膮c膮 do dojrza艂ej wiary. Pierwszy rok formacji deuterokatechumenalnej jako kontynuacja oazy I stopnia koncentruje ca艂膮 formacj臋 wok贸艂 S艂owa Bo偶ego i wiary. Proponuje si臋 w tym roku program tzw. Dziesi臋ciu krok贸w ku dojrza艂o艣ci chrze艣cija艅skiej.
    Oaza II stopnia z nast臋puj膮cym po niej drugim rokiem formacji deuterokatechumenalnej jest okresem pog艂臋bionej inicjacji liturgiczno-sakramentalnej. Ko艅czy si臋 ten okres odnow膮 przymierza Chrztu 艣wi臋tego podczas prze偶ywanego w formie rekolekcyjnej Triduum Paschalnego.
    Oaza III stopnia odpowiada okresowi mystagogii w programie katechumenatu. Jej temat "Ecclesia Mater - Mater Ecclesiae" rozpoczyna czas g艂臋bszego wprowadzania w聽 tajemnic臋 i 偶ycie Ko艣cio艂a - Wsp贸lnoty. Trzeci rok deuterokatechumenatu, nast臋puj膮cy po oazie III stopnia, koncentruje si臋 ponadto wok贸艂 temat贸w charyzmatu, powo艂ania i diakonii. W ten spos贸b przygotowywane jest wej艣cie do wsp贸lnoty Ko艣cio艂a przez podj臋cie w niej okre艣lonej diakonii, zgodnie z posiadanym charyzmatem, co ma by膰 trwa艂ym owocem ca艂ej formacji deuterokatechumenalnej i zarazem zako艅czeniem formacji podstawowej w ramach pedagogii Nowego Cz艂owieka.

    Ks. Franciszek Blachnicki
    Ruch 艢wiat艂o-呕ycie jako pedagogia Nowego Cz艂owieka,
    w: "Charyzmat 艢wiat艂o-呕ycie", Lublin 1996, s.43-33



    Pocz膮tkiem formacji w DK powinna by膰 ewangelizacja oraz pilotowanie, kt贸re trwa w聽 zasadzie jeden rok.
    Podstawowa praca formacyjna jest realizowana wed艂ug podr臋cznik贸w "Domowy Ko艣ci贸艂.
    I rok pracy" i "Domowy Ko艣ci贸艂. II rok pracy", z kt贸rych pierwszy wprowadza stopniowo poszczeg贸lne zobowi膮zania, drugi podaje dalsz膮 formacj臋 pog艂臋biaj膮c膮 duchowo艣膰 ma艂偶e艅sk膮. Okres ten trwa od dw贸ch do czterech lat, w zale偶no艣ci od rozwoju duchowego ma艂偶e艅stw kr臋gu. Po tym okresie realizowana jest dalsza formacja permanentna.
    Do istoty pracy formacyjnej w kr臋gach nale偶y r贸wnie偶 uczestnictwo w r贸偶nego rodzaju rekolekcjach organizowanych przez DK: rekolekcjach 15-dniowych I, II, III stopnia (oazach rodzin), kilkudniowych Oazach Rekolekcyjnych Animator贸w Rodzin (ORAR I i II stopnia), rekolekcjach ewangelizacyjnych i tematycznych.
    Rekolekcje te przeznaczone s膮 dla ma艂偶onk贸w wraz z dzie膰mi, je艣li nie ma przeszk贸d organizacyjnych.
    Na rekolekcjach (zw艂aszcza 15-dniowych) powinien by膰 realizowany program formacyjny dla dzieci.
    Program oazy I stopnia ma charakter ewangelizacyjno - katechumenalny; omawiane s膮 r贸wnie偶 tematy zwi膮zane z duchowo艣ci膮 ma艂偶e艅sk膮.
    Oaza II stopnia rozwija biblijne podstawy inicjacji liturgicznej; omawiane jest r贸wnie偶 prze偶ywanie okres贸w liturgicznych w rodzinie.
    Oaza III stopnia ukazuje rzeczywisto艣膰 Ko艣cio艂a jako wsp贸lnoty.
    ORAR I stopnia pog艂臋bia zrozumienie istoty, celu, duchowo艣ci i metody DK jako nurtu wsp贸lnot rodzinnych w ramach Ruchu 艢wiat艂o-呕ycie.
    ORAR II stopnia przygotowuje ma艂偶e艅stwa do 艣wiadomego podj臋cia pos艂ugi pary animatorskiej, ukazuj膮c wag臋 i odpowiedzialno艣膰 zada艅 animatorskich.
    Formacj臋 podstawow膮 stanowi prze偶ycie temat贸w formacyjnych wed艂ug podr臋cznik贸w I i II roku pracy, oazy rekolekcyjnej I, II i III stopnia oraz ORAR I i II stopnia.
    Cz艂onkowie DK po prze偶yciu formacji podstawowej podejmuj膮 formacj臋 permanentn膮 poprzez:
    • ci膮g艂e pog艂臋bianie formacji podstawowej,
    • realizacj臋 na spotkaniach miesi臋cznych temat贸w wed艂ug materia艂贸w proponowanych przez Centraln膮 Diakoni臋 DK lub wed艂ug w艂asnego wyboru,
    • udzia艂 w rekolekcjach i sesjach tematycznych DK,
    • Triduum Paschalne prze偶ywane w formie rekolekcyjnej we w艂asnej parafii albo wyjazdowe,
    • uczestnictwo w ORD,
    • udzia艂 w rekolekcjach organizowanych przez R艢-呕 i innych.


    Zasady Domowego Ko艣cio艂a, p. 18-19



    • Ojcze 艢wi臋ty. Chiara Lubich w swoim 艣wiadectwie na placu 艣w. Piotra wyzna艂a, 偶e wiele razy pyta艂a Ojca 艢wi臋tego o rad臋 dla ruchu, o to, co maj膮 czyni膰, co jest pragnieniem Ojca 艢wi臋tego wobec tego ruchu. O艣mielony tym przyk艂adem i ja pytam, jakie 偶yczenia ma Ojciec 艢wi臋ty wzgl臋dem naszego Ruchu, jak Ojciec 艢wi臋ty widzi nasze zadania?
    • Trzymajcie si臋 wszystkiego, czego naucza艂 was Za艂o偶yciel - odpowiedzia艂 Ojciec 艢wi臋ty.
    • Dzi臋kujemy.

    fragment rozmowy ks. H. Bolczyka z Janem Paw艂em II
    Watykan, 1 czerwca 1998 r.



    Je偶eli mia艂bym co艣 do przekazania i chcia艂bym co艣 przekaza膰 w moim duchowym testamencie - to w艂a艣nie ten dar - charyzmat 艢wiat艂o-呕ycie. Zrozumienie, umi艂owanie, wierno艣膰 wobec tego charyzmatu. Wydaje mi si臋 bowiem, 偶e ci膮gle jeszcze ma艂o jest ludzi - tak偶e w Polsce - kt贸rzy ju偶 otrzymali 艂ask臋 zrozumienia znaczenia tego charyzmatu dla odnowy oblicza Ko艣cio艂a - Chrystusowej Oblubienicy - Nowej Jerozolimy zst臋puj膮cej z聽nieba na ziemi臋.

    Ks. F. Blachnicki
    Testament - fragment



    © 2001-2013 Centralna Diakonia DK