Strona startowa Domowego Kocioa Strona startowa Ruchu wiato-ycie
  
     
  Strona główna    Aktualności    Rekolekcje    Założyciel    Formacja    List DK    Galeria    Dom na Jagiellońskiej  
  Diakonia    Linki    Wzajemna pomoc    Z życia Ruchu    W Kościele i świecie  
List DK
Powrt do listy
Listw DK
 
Artykuy:
List`100: III-V 2006
  • Słowo Moderatora Krajowego   Ks. Jan Mikulski

  • 100 stron na 100. numer Od redakcji   Agnieszka i Tomasz Talaga

  • Kronika "Listu"   Redakcja

  • Posłuszeństwo Bożemu Słowu   Ks. Jan Mikulski

  • Konspekty spotkań miesięcznych kręgu po formacji podstawowej   Anna i Jacek Nowakowie

  • Miłość pragnie się dziielić i rozszerzać  

  • Eucharystia źródłem radości życia  

  • Podsumowanie pracy rocznej  

  • Z komentarza do „Zasad Domowego Kościoła”   Anna i Jacek Nowakowie

  • Miłość niemożliwa   Alex i Maud Prevost - Francja

  • Ostatnia Wieczerza   O. Paulin Sotowski OFMconv

  • Wychowywać w miłości i dyscyplinie   Beata i Tomasz Strużanowscy Toruń

  • Miłość, wolność, służba - tak rodzi się świadectwo   Beata i Tomasz Strużanowscy Toruń

  • XXXI Krajowa Kongregacja Odpowiedzialnych Ruchu Swiatło-Zycie   Redakcja

  • Relacje z życia Domowego Kościoła  

  • Nie zakopywać skarbów   Aldona i Tadeusz Jasińscy, Wejherowo

  • 25 lat w Domowym Kościele to nasze nowe życie   Maria i Stanisław Lelkowie, Lesko

  • Kiedy uczeń naszego ucznia będzie miał swojego ucznia?   Mariola i Henryk, Dierżoniów

  • Moje spotkanie z Ojcem Świętym   Renata i Krzysztof Jońscy, diecezja częstochowska

  • Dialog małżeński - zobowiązanie, szansa czy skarb?   Beata i Jacek Szczyrscy, Krosno

  • Weekendowa Szkoła Diologu   Monika i Jacek Kołodziejczykowie

  • Od uzdrowienia do służby   Longina i Witold Żukowscy

  • O wychowaniu w miłości i dyscyplinie   Anna Wiśniewska

  • Ferie z rodzinami - Ziemia Obiecana w Dąbrówce   Ks. Henryk Dziadczyk, Makowiec

  • Jak przeżywam Eucharystię   Magda, rejon wieluński DK

  • List`100: marzec - maj 2006

    Z komentarza do „Zasad Domowego Kościoła”

    Zbliża się okres wakacji, podczas których organizujemy oraz przeżywamy rekolekcje oazowe i tematyczne. O ich roli w naszej formacji mówi rozdział 19. Zasad Domowego Kościoła.
    Komentarzem do tego punktu Zasad niech będzie fragment wypowiedzi Elżbiety Kozyry z dyskusji panelowej w trakcie XXVII Kongregacji Odpowiedzialnych Ruchu Światło-Życie w 2002 roku:
    Specyfika programu Oazy Rodzin polega na przygotowaniu uczestników rekolekcji do ewangelizacji własnych rodzin i do przejęcia przez nie funkcji rodzinnego katechumenatu. Program Oazy Rodzin oczywiście zawiera kluczowe elementy programu Oazy Nowego Życia, między innymi codzienną rozmowę ewangeliczną, szkołę życia, Namiot Spotkania, modlitwę poranną, czyli jutrznię, Eucharystię z homilią. Są one odpowiednio dostosowane do specyfiki i możliwości rodzin. Modlitwa liturgiczna i celebracje w Oazie Rodzin, podobnie jak w innych oazach, opierają się na cyklu roku liturgicznego połączonym z cyklem różańcowym. W programie Oazy Rodzin jest także szkoła życia, obejmująca zagadnienia duchowości małżeńskiej oraz wprowadzająca w koncepcje rodziny, pojmowanej jako wspólnota i domowy Kościół.
    Charakterystyczny jest również sposób wprowadzania w życie istotnych elementów tworzących charyzmat oazy rekolekcyjnej. W Oazie Rodzin, oprócz małżonków, uczestniczą również dzieci, które mają swój program formacyjny. W programie dnia jest także czas, który rodzina spędza razem, to wyprawa otwartych oczu. Ma ona trochę inny charakter niż w pozostałych oazach, bowiem podczas wyprawy przeżycia, które są udziałem dzieci i rodziców stają się treścią ich rozmów, wzajemnego zbudowania, realizowania w praktyce katechumenatu rodzinnego. Cel oazy rekolekcyjnej dla rodzin jest osiągany nie tylko poprzez te specyficzne elementy programu, ale także poprzez elementy wspólne ze wszystkimi Oazami Nowego Życia I, II czy III stopnia.
    Pięć grup tematów jest jednak charakterystyczne dla programu Oazy Rodzin, realizowanego na poszczególnych stopniach.
    Pierwszym działem jest fundament życia chrześcijańskiego, czyli Słowo Boże, modlitwa, sakramenty, mała wspólnota, służba dla Kościoła. Drugi dział stanowi temat: Małżeństwo w planach Bożych. Dowartościowanie miłości małżeńskiej, sakramentu małżeństwa i chrześcijańskiego kierowania płodnością. W trzecim natomiast jest ukazana rodzina, która jest małym Kościołem. Podkreślana jest rola Słowa Bożego w rodzinie, rodzinny katechumenat, asceza w rodzinie, wychowanie do miłości i do czystości. Tematy te ukazują życie liturgiczne w rodzinie, modlitwę małżonków, modlitwę rodzinną, wdrażają w przeżywanie roku liturgicznego w rodzinie, pogłębiają świadomość sakramentów, Eucharystii. Czwarta grupa tematów dotyczy rodziny w służbie Kościoła. Konieczność ewangelizacji nie tylko we własnej rodzinie, ale także w środowisku, w którym rodzina żyje: najbliżsi, krewni, znajomi, także sąsiedzi i środowisko pracy. Ważne jest odniesienie rodziny do Kościoła lokalnego, powszechnego, do świata. Piątym działem są wspólnoty rodzi nne jako pomoc i droga do realizacji etapu ewangelizacji i katechumenatu. Tych pięć działów jest obecnych na wszystkich stopniach rekolekcji.
    II stopień Oazy Rodzin, oprócz wprowadzenia w biblijne podstawy inicjacji chrześcijańskiej, wprowadza rodziny w przeżywanie liturgii jako źródła i szczytu, a zwłaszcza liturgii domowej, m.in. ucząc jak wspólnie przeżywać święta, niedziele, jak świętować w gronie rodziny, jak przeżywać poszczególne okresy liturgiczne, np. Adwent czy okres Wielkiego Postu. II stopień to również czas pogłębienia zagadnień duchowości małżeńskiej, czyli rodzinnego katechumenatu, realizowanego dzięki odkrywaniu roli zobowiązań jako szczególnych darów.
    Program Oazy Rodzin III stopnia wprowadza w przeżycie tajemnicy Kościoła jako wspólnoty w wymiarze wertykalnym i horyzontalnym, i zawiera także, oprócz wspólnych elementów Oazy Nowego Życia, własną specyfikę, która wyraża się w realizowaniu drogi do wspólnoty w tej najmniejszej wspólnocie, jaką jest małżeństwo. Przejawia się to w czasie oazy w codziennym dialogu małżeńskim, który dotyka tematów przyświecających każdemu dniowi rekolekcji III stopnia.


    Trzeba ciągle przypominać sobie założenia programowe rekolekcji formacyjnych ( oazy rodzin I, II i III stopnia oraz ORAR I i II stopnia ), które pełnią bardzo ważną - podstawową rolę w formacji Domowego Kościoła. W szczególny sposób do wierności założeniom programowym oaz rekolekcyjnych wezwani są wszyscy ci, którzy podejmują diakonię w trakcie rekolekcji. Ich wysiłek powinien iść w kierunku starannego poznania proponowanego programu oraz pogłębienia jego zrozumienia, istoty, celu (w tym miejscu serdecznie zapraszamy diakonie rekolekcyjne do wzięcia udziału w sesjach ORDR organizowanych w Krościenku, w Centralnym Domu Rekolekcyjnym DK).
    W ostatnim czasie poszerza się wachlarz rekolekcji tematycznych organizowanych w Domowym Kościele. Chcemy przypomnieć, że rekolekcje tematyczne nie zastępują rekolekcji formacyjnych naszego ruchu, lecz je uzupełniają, rozwijają i dlatego są przeznaczone przede wszystkim dla tych, którzy przeżyli już rekolekcje formacyjne. Przy organizowaniu rekolekcji tematycznych należy również pamiętać, aby w ich trakcie były obecne elementy formacyjne charakterystyczne dla naszego ruchu. Należy do nich zaliczyć: Jutrznię, Namiot Spotkania, Eucharystię sprawowaną z tak charakterystyczną dla ruchu oazowego pieczołowitością, spotkanie w małej grupie, praktyczne nawiązanie do przynajmniej jeszcze jednego (oprócz modlitwy osobistej) zobowiązania, godzinę świadectw.

    Chcemy na koniec przypomnieć słowa Abpa Stanisława Ryłko, Przewodniczącego Papieskiej Rady d/s Świeckich, wypowiedziane 13 czerwca 2004r. w Częstochowie podczas jubileuszowej pielgrzymki Ruchu Światło-Życie na Jasną Górę:
    [...] Charyzmat ruchu, jak każdy charyzmat, jest rzeczywistością niezmiernie delikatną, bardzo podatną na różne rodzaje deformacji, pojawia się kolejne niezmiernie istotne zadanie, a mianowicie: wierność. To przede wszystkim w wierności wyraża się szacunek i wdzięczność dla Dawcy i dla otrzymanego daru. Wierność zaś zakłada poznanie charyzmatu, jego wewnętrznego bogactwa. [...] Charyzmaty ruchów ciągle nas zaskakują swym wewnętrznym bogactwem i świeżością treści, jaka z nich promieniuje. Pomimo upływu lat nie starzeją się i każde pokolenie chrześcijan odkrywa w nich treści nowe, stanowiące odpowiedź na wyzwania chwili obecnej. Pod warunkiem jednak, że jest to charyzmat żywy, to znaczy stanowiący treść życia konkretnych osób.

    Anna i Jacek Nowakowie



    © 2001-2013 Centralna Diakonia DK