Strona startowa Domowego Ko禼io砤 Strona startowa Ruchu iat硂-痽cie
  
     
  Strona g艂贸wna    Aktualno艣ci    Rekolekcje    Za艂o偶yciel    Formacja    List DK    Galeria    Dom na Jagiello艅skiej  
  Diakonia    Linki    Wzajemna pomoc    Z 偶ycia Ruchu    W Ko艣ciele i 艣wiecie  
Formacja
Kr贸tko o DK
 
Zasady DK
 
Listy kr臋gu centralnego DK
 
Charyzmat i Duchowo艣膰 Ruchu 艢wiat艂o-呕ycie
 
Historia DK
 
Konspekty spotka艅 miesi臋cznych
 
Konferencje
 
Relacje
 
艢wiadectwa
 
Prezentacje
 

List`100: marzec - maj 2006

Z komentarza do „Zasad Domowego Ko艣cio艂a”

Zbli偶a si臋 okres wakacji, podczas kt贸rych organizujemy oraz prze偶ywamy rekolekcje oazowe i tematyczne. O ich roli w naszej formacji m贸wi rozdzia艂 19. Zasad Domowego Ko艣cio艂a.
Komentarzem do tego punktu Zasad niech b臋dzie fragment wypowiedzi El偶biety Kozyry z dyskusji panelowej w trakcie XXVII Kongregacji Odpowiedzialnych Ruchu 艢wiat艂o-呕ycie w 2002 roku:
Specyfika programu Oazy Rodzin polega na przygotowaniu uczestnik贸w rekolekcji do ewangelizacji w艂asnych rodzin i do przej臋cia przez nie funkcji rodzinnego katechumenatu. Program Oazy Rodzin oczywi艣cie zawiera kluczowe elementy programu Oazy Nowego 呕ycia, mi臋dzy innymi codzienn膮 rozmow臋 ewangeliczn膮, szko艂臋 偶ycia, Namiot Spotkania, modlitw臋 porann膮, czyli jutrzni臋, Eucharysti臋 z homili膮. S膮 one odpowiednio dostosowane do specyfiki i mo偶liwo艣ci rodzin. Modlitwa liturgiczna i celebracje w Oazie Rodzin, podobnie jak w innych oazach, opieraj膮 si臋 na cyklu roku liturgicznego po艂膮czonym z cyklem r贸偶a艅cowym. W programie Oazy Rodzin jest tak偶e szko艂a 偶ycia, obejmuj膮ca zagadnienia duchowo艣ci ma艂偶e艅skiej oraz wprowadzaj膮ca w koncepcje rodziny, pojmowanej jako wsp贸lnota i domowy Ko艣ci贸艂.
Charakterystyczny jest r贸wnie偶 spos贸b wprowadzania w 偶ycie istotnych element贸w tworz膮cych charyzmat oazy rekolekcyjnej. W Oazie Rodzin, opr贸cz ma艂偶onk贸w, uczestnicz膮 r贸wnie偶 dzieci, kt贸re maj膮 sw贸j program formacyjny. W programie dnia jest tak偶e czas, kt贸ry rodzina sp臋dza razem, to wyprawa otwartych oczu. Ma ona troch臋 inny charakter ni偶 w pozosta艂ych oazach, bowiem podczas wyprawy prze偶ycia, kt贸re s膮 udzia艂em dzieci i rodzic贸w staj膮 si臋 tre艣ci膮 ich rozm贸w, wzajemnego zbudowania, realizowania w praktyce katechumenatu rodzinnego. Cel oazy rekolekcyjnej dla rodzin jest osi膮gany nie tylko poprzez te specyficzne elementy programu, ale tak偶e poprzez elementy wsp贸lne ze wszystkimi Oazami Nowego 呕ycia I, II czy III stopnia.
Pi臋膰 grup temat贸w jest jednak charakterystyczne dla programu Oazy Rodzin, realizowanego na poszczeg贸lnych stopniach.
Pierwszym dzia艂em jest fundament 偶ycia chrze艣cija艅skiego, czyli S艂owo Bo偶e, modlitwa, sakramenty, ma艂a wsp贸lnota, s艂u偶ba dla Ko艣cio艂a. Drugi dzia艂 stanowi temat: Ma艂偶e艅stwo w planach Bo偶ych. Dowarto艣ciowanie mi艂o艣ci ma艂偶e艅skiej, sakramentu ma艂偶e艅stwa i chrze艣cija艅skiego kierowania p艂odno艣ci膮. W trzecim natomiast jest ukazana rodzina, kt贸ra jest ma艂ym Ko艣cio艂em. Podkre艣lana jest rola S艂owa Bo偶ego w rodzinie, rodzinny katechumenat, asceza w rodzinie, wychowanie do mi艂o艣ci i do czysto艣ci. Tematy te ukazuj膮 偶ycie liturgiczne w rodzinie, modlitw臋 ma艂偶onk贸w, modlitw臋 rodzinn膮, wdra偶aj膮 w prze偶ywanie roku liturgicznego w rodzinie, pog艂臋biaj膮 艣wiadomo艣膰 sakrament贸w, Eucharystii. Czwarta grupa temat贸w dotyczy rodziny w s艂u偶bie Ko艣cio艂a. Konieczno艣膰 ewangelizacji nie tylko we w艂asnej rodzinie, ale tak偶e w 艣rodowisku, w kt贸rym rodzina 偶yje: najbli偶si, krewni, znajomi, tak偶e s膮siedzi i 艣rodowisko pracy. Wa偶ne jest odniesienie rodziny do Ko艣cio艂a lokalnego, powszechnego, do 艣wiata. Pi膮tym dzia艂em s膮 wsp贸lnoty rodzi nne jako pomoc i droga do realizacji etapu ewangelizacji i katechumenatu. Tych pi臋膰 dzia艂贸w jest obecnych na wszystkich stopniach rekolekcji.
II stopie艅 Oazy Rodzin, opr贸cz wprowadzenia w biblijne podstawy inicjacji chrze艣cija艅skiej, wprowadza rodziny w prze偶ywanie liturgii jako 藕r贸d艂a i szczytu, a zw艂aszcza liturgii domowej, m.in. ucz膮c jak wsp贸lnie prze偶ywa膰 艣wi臋ta, niedziele, jak 艣wi臋towa膰 w gronie rodziny, jak prze偶ywa膰 poszczeg贸lne okresy liturgiczne, np. Adwent czy okres Wielkiego Postu. II stopie艅 to r贸wnie偶 czas pog艂臋bienia zagadnie艅 duchowo艣ci ma艂偶e艅skiej, czyli rodzinnego katechumenatu, realizowanego dzi臋ki odkrywaniu roli zobowi膮za艅 jako szczeg贸lnych dar贸w.
Program Oazy Rodzin III stopnia wprowadza w prze偶ycie tajemnicy Ko艣cio艂a jako wsp贸lnoty w wymiarze wertykalnym i horyzontalnym, i zawiera tak偶e, opr贸cz wsp贸lnych element贸w Oazy Nowego 呕ycia, w艂asn膮 specyfik臋, kt贸ra wyra偶a si臋 w realizowaniu drogi do wsp贸lnoty w tej najmniejszej wsp贸lnocie, jak膮 jest ma艂偶e艅stwo. Przejawia si臋 to w czasie oazy w codziennym dialogu ma艂偶e艅skim, kt贸ry dotyka temat贸w przy艣wiecaj膮cych ka偶demu dniowi rekolekcji III stopnia.


Trzeba ci膮gle przypomina膰 sobie za艂o偶enia programowe rekolekcji formacyjnych (聽oazy rodzin I, II i III stopnia oraz ORAR I i II stopnia聽), kt贸re pe艂ni膮 bardzo wa偶n膮 - podstawow膮 rol臋 w formacji Domowego Ko艣cio艂a. W szczeg贸lny spos贸b do wierno艣ci za艂o偶eniom programowym oaz rekolekcyjnych wezwani s膮 wszyscy ci, kt贸rzy podejmuj膮 diakoni臋 w trakcie rekolekcji. Ich wysi艂ek powinien i艣膰 w kierunku starannego poznania proponowanego programu oraz pog艂臋bienia jego zrozumienia, istoty, celu (w tym miejscu serdecznie zapraszamy diakonie rekolekcyjne do wzi臋cia udzia艂u w sesjach ORDR organizowanych w Kro艣cienku, w Centralnym Domu Rekolekcyjnym DK).
W ostatnim czasie poszerza si臋 wachlarz rekolekcji tematycznych organizowanych w Domowym Ko艣ciele. Chcemy przypomnie膰, 偶e rekolekcje tematyczne nie zast臋puj膮 rekolekcji formacyjnych naszego ruchu, lecz je uzupe艂niaj膮, rozwijaj膮 i dlatego s膮 przeznaczone przede wszystkim dla tych, kt贸rzy prze偶yli ju偶 rekolekcje formacyjne. Przy organizowaniu rekolekcji tematycznych nale偶y r贸wnie偶 pami臋ta膰, aby w ich trakcie by艂y obecne elementy formacyjne charakterystyczne dla naszego ruchu. Nale偶y do nich zaliczy膰: Jutrzni臋, Namiot Spotkania, Eucharysti臋 sprawowan膮 z tak charakterystyczn膮 dla ruchu oazowego pieczo艂owito艣ci膮, spotkanie w ma艂ej grupie, praktyczne nawi膮zanie do przynajmniej jeszcze jednego (opr贸cz modlitwy osobistej) zobowi膮zania, godzin臋 艣wiadectw.

Chcemy na koniec przypomnie膰 s艂owa Abpa Stanis艂awa Ry艂ko, Przewodnicz膮cego Papieskiej Rady d/s 艢wieckich, wypowiedziane 13 czerwca 2004r. w Cz臋stochowie podczas jubileuszowej pielgrzymki Ruchu 艢wiat艂o-呕ycie na Jasn膮 G贸r臋:
[...] Charyzmat ruchu, jak ka偶dy charyzmat, jest rzeczywisto艣ci膮 niezmiernie delikatn膮, bardzo podatn膮 na r贸偶ne rodzaje deformacji, pojawia si臋 kolejne niezmiernie istotne zadanie, a mianowicie: wierno艣膰. To przede wszystkim w wierno艣ci wyra偶a si臋 szacunek i wdzi臋czno艣膰 dla Dawcy i dla otrzymanego daru. Wierno艣膰 za艣 zak艂ada poznanie charyzmatu, jego wewn臋trznego bogactwa. [...] Charyzmaty ruch贸w ci膮gle nas zaskakuj膮 swym wewn臋trznym bogactwem i 艣wie偶o艣ci膮 tre艣ci, jaka z nich promieniuje. Pomimo up艂ywu lat nie starzej膮 si臋 i ka偶de pokolenie chrze艣cijan odkrywa w nich tre艣ci nowe, stanowi膮ce odpowied藕 na wyzwania chwili obecnej. Pod warunkiem jednak, 偶e jest to charyzmat 偶ywy, to znaczy stanowi膮cy tre艣膰 偶ycia konkretnych os贸b.

Anna i Jacek Nowakowie



© 2001-2013 Centralna Diakonia DK