Strona startowa Domowego Ko禼io砤 Strona startowa Ruchu iat硂-痽cie
  
     
  Strona g艂贸wna    Aktualno艣ci    Rekolekcje    Za艂o偶yciel    Formacja    List DK    Galeria    Dom na Jagiello艅skiej  
  Diakonia    Linki    Wzajemna pomoc    Z 偶ycia Ruchu    W Ko艣ciele i 艣wiecie  
Aktualno艣ci
Dlaczego mam kocha膰 szko艂臋?
dod. 2015-08-31
 
STOP DEPRAWACJI W EDUKACJI
dod. 2015-08-27
 
List kr臋gu centralnego
dod. 2015-08-14
 
Odpowied藕 z Watykanu
dod. 2015-07-11
 
List do papie偶a Franciszka
dod. 2015-07-05
 
Ks. Marek S臋dek nowym Moderatorem Generalnym Ruchu 艢wiat艂o-呕ycie
dod. 2015-06-09
 
Siostra Jadwiga Skudro. Materia艂y nie tylko na pogodny wiecz贸r
dod. 2015-06-06
 
Msza 艢wi臋ta w intencji Domowego Ko艣cio艂a
dod. 2015-06-03
 
Aktualne materia艂y formacyjne w czasie rekolekcji
dod. 2015-06-01
 
Kandydaci na moderatora generalnego Ruchu 艢wiat艂o-呕ycie
dod. 2015-06-01
 
Wi阠ej wiadomo禼i
   Nast. -->


Oazowy r贸偶aniec
Z nauczania Za艂o偶yciela

R贸偶aniec. Od mych lat m艂odzie艅czych modlitwa ta mia艂a wa偶ne miejsce w moim 偶yciu duchowym. (...) R贸偶aniec towarzyszy艂 mi w chwilach rado艣ci i do艣wiadczenia. Zawierzy艂em mu wiele trosk. Dzi臋ki niemu zawsze doznawa艂em otuchy.
Jan Pawe艂 II, Rosarium virginis Mariae


Droga wsp贸lnoto!

Rozpocz膮艂 si臋 pa藕dziernik – miesi膮c r贸偶a艅cowy. Dla nas, cz艂onk贸w Ruchu, modlitwa ta nie ogranicza si臋 do jednego miesi膮ca, lecz staramy si臋 w niej trwa膰 przez ca艂y rok, powierzaj膮c w ten spos贸b Bogu przez wstawiennictwo Maryi przer贸偶ne sprawy: nasze osobiste, naszych bliskich, przyjaci贸艂, sprawy Ruchu, Ko艣cio艂a, Ojczyzny. W rytm tajemnic r贸偶a艅ca prze偶ywamy 15-dniowe oazy.

Jest to nie艂atwa modlitwa – ka偶dy z nas niejeden raz do艣wiadczy艂 w niej rozprosze艅, ka偶dy z nas z w艂asnego do艣wiadczenia wie, co to znaczy „klepa膰” r贸偶aniec. Naprzeciw tym trudno艣ciom wychodzi co艣, co praktykujemy w naszych kr臋gach, podczas rekolekcji, a w wielu przypadkach r贸wnie偶 w modlitwie osobistej, ma艂偶e艅skiej i rodzinnej. S膮 to tak zwane dopowiedzenia, przez kt贸re r贸偶aniec przestaje by膰 mechanicznym powtarzaniem tych samych s艂贸w, a staje si臋 modlitw膮 my艣ln膮, pozwalaj膮c膮 nam zanurzy膰 si臋 w bogactwie rozwa偶anych tajemnic i powi膮za膰 je z realiami naszego 偶ycia.

Wiemy te偶, 偶e prawid艂owe formu艂owanie dopowiedze艅 wcale nie jest takie 艂atwe. Kto艣 powie, 偶e zwracanie uwagi na formy gramatyczne, osoby i przypadki to niepotrzebne „czepianie si臋” szczeg贸艂贸w, ale je艣li g艂臋biej si臋 nad tym zastanowimy, to dojdziemy do wniosku, i偶 wbrew pozorom chodzi tu o rzecz fundamentaln膮: o nasz膮 艣wiadomo艣膰, DO KOGO m贸wimy!

W 偶yciu codziennym pilnujemy tego bardzo. Kiedy m贸wimy do kogo艣 wprost, nie u偶ywamy zwrot贸w typu: „Dzi臋kuj臋 ci, bo jest dla mnie taki dobry”, tylko: „Dzi臋kuj臋 ci, bo jeste艣 dla mnie taki dobry”; nie m贸wimy: „To jest cz艂owiek, kt贸ry mi pomog艂e艣”, tylko: „To jest cz艂owiek, kt贸ry mi pom贸g艂”. Niby taka ma艂a r贸偶nica, niby male艅ki b艂膮d, polegaj膮cy na b艂臋dnym u偶yciu formy czasownika, a jednak komunikacja ju偶 si臋 rwie, ju偶 艂atwo o niezrozumienie.

W modlitwie te偶 trzeba takiej troski o szczeg贸艂y. Zach臋camy, kochani, do uwa偶nej lektury zamieszczonego poni偶ej artyku艂u ks. Franciszka Blachnickiego. Niech sam Za艂o偶yciel przypomni nam, dlaczego warto korzysta膰 z dopowiedze艅 w modlitwie r贸偶a艅cowej, jakie to ma znaczenie i jak mamy to robi膰 poprawnie.

A je艣li dojdziemy do wniosku, 偶e co艣 pod tym wzgl臋dem szwankuje w naszej modlitwie – osobistej, ma艂偶e艅skiej, rodzinnej, kr臋gowej, wsp贸lnotowej – to podejmijmy postanowienie, 偶e spr贸bujemy to zmieni膰. Nie dla poprawno艣ci gramatycznej, lecz dla wej艣cia w g艂臋bsz膮 relacj臋 z Niepokalan膮 i Jej Synem.

Ta z pozoru niewielka sprawa te偶 mo偶e stanowi膰 pi臋kny owoc obchod贸w 40-lecia Domowego Ko艣cio艂a.

Szcz臋艣膰 Bo偶e!

Beata i Tomek Stru偶anowscy
Para krajowa DK


Oazowy r贸偶aniec
Z nauczania Za艂o偶yciela

Podczas rekolekcji oazowych przyswajamy sobie (…) pewn膮 metod臋 odmawiania r贸偶a艅ca, kt贸r膮 wprowadzamy potem w swoj膮 modlitw臋 osobist膮 oraz do naszych spotka艅 ewangelicznych, kt贸re zawsze 艂膮czymy z odmawianiem jednej tajemnicy r贸偶a艅cowej. R贸wnie偶 do naszej wsp贸lnej modlitwy rodzinnej powinni艣my wprowadzi膰 r贸偶aniec odmawiany sposobem „oazowym”.

Na czym polega ta metoda odmawiania r贸偶a艅ca? Zanim j膮 przedstawimy, trzeba jeszcze zaznaczy膰, 偶e metoda ta nazywana jest popularnie „oazow膮”, bo jest w oazach stosowana i propagowana, nie zosta艂a jednak wymy艣lona w oazach. Jest to metoda propagowana przez francuski o艣rodek r贸偶a艅cowy prowadzony przez dominikan贸w, kt贸rzy z kolei odkryli j膮 przez badania historyczne nad pocz膮tkami modlitwy r贸偶a艅cowej. Z bada艅 tych wynika, 偶e r贸偶aniec powsta艂 w czasach, gdy modlitwa „Zdrowa艣 Maryjo”, zwana „pozdrowieniem anielskim”, sk艂ada艂a si臋 tylko ze s艂贸w biblijnych – pozdrowienia Archanio艂a Gabryela i 艣w. El偶biety i ko艅czy艂a si臋 s艂owem „Jezus”. Dopiero p贸藕niej przyj膮艂 si臋 zwyczaj dodawania tych s艂贸w modlitwy wstawienniczej, zaczynaj膮cej si臋 od s艂贸w: „艢wi臋ta Maryjo, Matko Bo偶a, m贸dl si臋 za nami...”. R贸偶aniec za艣 powsta艂 w ten spos贸b, 偶e modl膮cy si臋 zatrzymywa艂 si臋 medytacyjnie nad s艂owem „Jezus”, wyra偶aj膮c w tzw. dopowiedzeniach, czyli w rozwini臋tym zdaniu wypowiadaj膮cym to, co kojarzy艂o mu si臋 z imieniem Jezus, np.: kt贸ry jest wcielonym S艂owem Przedwiecznym Ojca, kt贸ry sta艂 si臋 cz艂owiekiem dla naszego zbawienia, kt贸ry przez 艣mier膰 na krzy偶u zg艂adzi艂 nasze grzechy, kt贸ry zmartwychwsta艂 jako pierwszy spo艣r贸d wielu braci itp. Uporz膮dkowanie tych dopowiedze艅 w „bloki” dziesi臋ciu „Ave”, zwi膮zanych z g艂贸wnymi tajemnicami 偶ycia Chrystusa, da艂o w rezultacie dzisiejsz膮 posta膰 modlitwy r贸偶a艅cowej.

Wspomniana pr贸ba odnowy r贸偶a艅ca przez powr贸t do jego pierwotnej postaci proponuje wi臋c, aby odmawia膰 9 razy „Zdrowa艣 Maryjo” a偶 do s艂owa „Jezus”, do艂膮czaj膮c zdanie wyra偶aj膮ce jaki艣 aspekt rozwa偶anej w danym dziesi膮tku tajemnicy Chrystusa. Przy dziesi膮tym „Zdrowa艣”, ko艅cz膮cym rozwa偶anie tajemnicy, po dopowiedzeniu, do艂膮czamy s艂owa modlitwy wstawienniczej „艢wi臋ta Maryjo, Matko Bo偶a...” i „Chwa艂a Ojcu...”.

Jakie s膮 warto艣ci tej metody odmawiania r贸偶a艅ca?

Najpierw mo偶na wskaza膰 na t臋 niew膮tpliw膮 korzy艣膰, 偶e rozwi膮zuje ona trudno艣ci psychologiczne zwi膮zane z odmawianiem r贸偶a艅ca. Wiadomo jak trudno jest unikn膮膰 niebezpiecze艅stwa „klepania” r贸偶a艅ca, mechanicznego odmawiania ci膮gle tych samych s艂贸w, jak trudno po艂膮czy膰 modlitw臋 ustn膮 z my艣leniem o czym艣 innym, a nie o samych wymawianych s艂owach, jak trudno utrzyma膰 my艣l przy tej samej tajemnicy, kt贸ra ma by膰 rozwa偶ana przy danym dziesi膮tku. Proponowana metoda rozwi膮zuje doskonale te trudno艣ci: uwaga koncentruje si臋 na oczekiwanym dopowiedzeniu, kt贸re nie jest ju偶 z g贸ry znane. Ta koncentracja uwagi dotyczy zar贸wno tego, kto ma sformu艂owa膰 dopowiedzenie (przy zbiorowym odmawianiu mo偶e to by膰 kolejno) jak i tych, kt贸rzy nastawiaj膮 si臋 na s艂uchaniu tego, co us艂ysz膮. R贸wnie偶 przy indywidualnym odmawianiu ta metoda doskonale u艂atwia skupienie.

Po drugie, dzi臋ki tej metodzie r贸偶aniec staje si臋 naprawd臋 tym, czym ma by膰 z istoty swojej, tj. modlitw膮 medytacyjn膮. Metoda ta zmusza do wysi艂ku wnikania w rzeczywisto艣膰 zbawcz膮 (misterium, tajemnica), kt贸r膮 „wyczerpujemy” w swoim wieloaspektowym bogactwie w nawi膮zaniu do sytuacji naszego 偶ycia.

Wreszcie, dzi臋ki tej metodzie r贸偶aniec staje si臋 modlitw膮 chrystologiczn膮, a Maryja staje si臋 dla nas drog膮 do Chrystusa; uczymy si臋 z Ni膮 wnika膰 w Tajemnic臋 Chrystusa i czyni膰 j膮 owocn膮 dla naszego 偶ycia.

Proponowana w oazach metoda odmawiania r贸偶a艅ca jest w gruncie rzeczy bardzo prosta, je偶eli uchwyci si臋 dobrze jej istot臋. W praktyce jednak przysparza ona wiele trudno艣ci, bo wymaga ona pewnej dyscypliny my艣lowej, kt贸ra, niestety, jest dzi艣 zjawiskiem do艣膰 rzadkim.

Dyscyplina ta polega na tym, aby poprawnie formu艂owa膰 dopowiedzenia pod wzgl臋dem gramatycznym. Dopowiedzenia maj膮 form臋 zdania podporz膮dkowanego, zale偶nego w swojej sk艂adni i strukturze gramatycznej od zdania g艂贸wnego. Poniewa偶 zdanie g艂贸wne „Zdrowa艣 Maryjo...” jest skierowane do Maryi, do kt贸rej m贸wimy w drugiej osobie, nie mo偶na w zdaniu dopowiadaj膮cym zmienia膰 osoby m贸wi膮c np: ...Jezus, kt贸ry Maryj臋 wzi膮艂 do nieba (zamiast: Jezus, kt贸ry Ciebie wzi膮艂 do nieba). Podobnie je偶eli dopowiedzenie dotyczy Osoby Jezusa, o kt贸rej zdanie g艂贸wne m贸wi w osobie trzeciej, nie mo偶na zacz膮膰 m贸wi膰 w osobie drugiej, np.: ...owoc 偶ywota Twojego Jezus, kt贸ry艣 za nas nosi艂 krzy偶 (zamiast: ...Jezus, kt贸ry za nas...).
Regu艂a jest wi臋c bardzo prosta i jest rzecz膮 zdumiewaj膮c膮, jak trudno ludziom podda膰 si臋 tutaj takiej dyscyplinie poprawnego formu艂owania zda艅.


Drugie wymaganie, jakie trzeba podkre艣li膰 przy stosowaniu tej metody odmawiania r贸偶a艅ca, to trzymanie si臋 w dopowiedzeniach tematyki danej tajemnicy. Je偶eli rozwa偶amy np. tajemnic臋 Narodzenia, to nie chodzi o formu艂owanie zda艅 na temat Jezusa lub Matki Bo偶ej, ale o wnikanie w rzeczywisto艣膰 Narodzenia Chrystusa jako tajemnicy wiary, dla ukazania r贸偶nych aspekt贸w bogactwa tej rzeczywisto艣ci w powi膮zaniu z naszym aktualnym 偶yciem.

W艂a艣ciwe zastosowanie powy偶szej metody rozwa偶ania r贸偶a艅ca uczyni z niego doskona艂膮 szko艂臋 modlitwy my艣lnej a tak偶e liturgicznej, bo w艂a艣nie w liturgii chodzi g艂贸wnie o umiej臋tno艣膰 modlitewnego wnikania przez wiar臋 w misterium zbawcze uobecniane w znakach sakramentalnych. R贸偶aniec dobrze odmawiany, stanie si臋 r贸wnie偶 doskona艂膮 szko艂膮 偶ycia chrze艣cija艅skiego, bo nauczy nas poddawa膰 nasze 偶ycie rzeczywisto艣ci 偶ycia Chrystusa, kt贸re powinno sta膰 si臋 zobowi膮zuj膮cym modelem naszego 偶ycia. Maryja, kt贸ra doskonale wesz艂a w postawie rozumnej s艂u偶ebnicy w 偶ycie i drog臋 Chrystusa przez r贸偶aniec staje si臋 nasz膮 najlepsz膮 nauczycielk膮, daj膮c nam uczestnictwo w Swojej postawie wobec Chrystusa.

ks. Franciszek Blachnicki
„Oazowy r贸偶aniec” w: Domowy Ko艣ci贸艂.
Listy do wsp贸lnot rodzinnych.
Wydanie zebrane, t. II, s. 274-277



Jak to mo偶e wygl膮da膰 w praktyce?

Przyk艂ady „prawid艂owych” dopowiedze艅 do tajemnic r贸偶a艅cowych pochodz膮 z: ks. Franciszek Blachnicki, Modlitwa t臋tni膮ca 偶yciem, Krak贸w 2003, s. 82-97. Przyk艂ady „nieprawid艂owych” dopowiedze艅 zosta艂y „wymy艣lone”.

Dobrze
殴le
ZWIASTOWANIE
…Jezus, na kt贸rego Matk臋 zosta艂a艣 wybrana przez Boga.…Jezus, na kt贸rego Matk臋 zosta艂a wybrana Maryja.
… Jezus, na kt贸rego przyj艣cie czeka艂a ca艂a ludzko艣膰. …Jezus – na Twoje, Jezu, przyj艣cie czeka艂a ca艂a ludzko艣膰.
… Jezus, kt贸ry zst膮pi艂 na ziemi臋, aby ludziom przynie艣膰 mi艂o艣膰 i prawd臋. …Jezus, kt贸ry zst膮pi艂e艣 na ziemi臋, aby przynie艣膰 mi艂o艣膰 i prawd臋.

PRZEMIENIENIE NA G脫RZE TABOR
…Jezus, kt贸ry jako umi艂owany Syn Ojca przyjmuje Jego wol臋 i zgadza si臋 na swoje odej艣cie przez krzy偶. …Jezus, kt贸ry jako umi艂owany Syn Ojca przyjmujesz Jego wol臋 i zgadzasz si臋 na swoje odej艣cie przez krzy偶.

UKRZY呕OWANIE PANA JEZUSA
…Jezus, kt贸ry powierzy艂 Twojej opiece swojego ucznia Jana. …Jezus, kt贸ry powierzy艂e艣 opiece Maryi swojego ucznia Jana.

ZES艁ANIE DUCHA 艢WI臉TEGO
…Jezus, kt贸ry zes艂a艂 Ducha 艢wi臋tego na Aposto艂贸w zgromadzonych wraz z Tob膮 w Wieczerniku. … Jezus, kt贸ry zes艂a艂 Ducha 艢wi臋tego na Aposto艂贸w zgromadzonych wraz z Maryj膮 w Wieczerniku.

WNIEBOWZI臉CIE NAJ艢WI臉TSZEJ MARYI PANNY
… Jezus, kt贸ry uczyni艂 Ci臋 Po艣redniczk膮 i Rozdawczyni膮 wszelkich 艂ask. … Jezus, kt贸ry uczyni艂 Maryj臋 Po艣redniczk膮 i Rozdawczyni膮 wszelkich 艂ask.
… Jezus, kt贸ry sprawi艂, 偶e wszystkie pokolenia nazywaj膮 Ci臋 b艂ogos艂awion膮. … Jezus, kt贸ry sprawi艂, 偶e wszystkie pokolenia nazywaj膮 Maryj臋 b艂ogos艂awion膮.




© 2001-2013 Centralna Diakonia DK